Poduszkowiec CICHY PRC-560 do końca marca przyszłego roku będzie stacjonował na Politechnice Lubelskiej. To dzięki współpracy z Siecią Badawczą Łukasiewicz – Instytutem Lotnictwa z Warszawy, który wypożyczył pojazd lubelskiej uczelni. Naukowcy wykorzystają go do badań naukowych. Dla studentów będzie to okazja do napisania ciekawej pracy dyplomowej.

Pojazd mieści maksymalnie 5 osób, w tym pilota. Waży tonę. Można nim mknąć 55 km/h przy zużyciu paliwa 12-16 l/h. Jego wymiary z napełnioną poduszką to: długość 6,1 m, szerokość 3,4 m, wysokość 2,1 m. Posiada zdolność pokonywania przeszkód o wysokości do 30 cm.

Prowadzenie poduszkowca jest łatwe i odbywa się za pomocą kierownicy i manetki gazu. Dzięki swoim unikatowym cechom poduszkowce potrafią poruszać się po każdym względnie równym i płaskim podłożu, takim jak woda, piasek, lód, krótka trawa czy beton.

– Poduszkowiec będzie służył naukowcom do badań nad nowymi źródłami napędu, np. elektrycznymi i hybrydowymi oraz nowymi elementami napędowymi śmigieł i sterowania nimi. Aspekty ekologiczne wymuszają na producentach pojazdów przestrzegania restrykcyjnych norm emisji spalin. Dlatego rośnie zapotrzebowanie na alternatywne źródła napędu, takie jak ogniwa wodorowe czy napęd elektryczny – mówi dr inż. Tomasz Łusiak z Katedry Termodynamiki, Mechaniki Płynów i Napędów Lotniczych Politechniki Lubelskiej.

Studenci będą mogli pisać prace dyplomowe dotyczące na przykład dobrania odpowiedniej średnicy śmigła i ewentualnie otunelowania, tak aby poduszkowiec mieścił się w kontenerze morskim. Muszą przy tym pamiętać, że dolna krawędź śmigła powinna znajdować się około 400 mm powyżej dna kadłuba, aby nie zalała go woda na postoju.

– Kolejnym ciekawym tematem jest zagadnienie doboru i umiejscowienia chłodnicy silnika
i jej wentylatorów. Silnik poduszkowca pracuje często z pełną mocą przez kilka minut, a jego wentylator napędowy „zabiera” powietrze, zmniejszając wydatek przepływający przez chłodnicę – dodaje dr inż. Tomasz Łusiak.

Fot. Dominika Polonis

1Zobacz galerię zdjęć

Wczytaj kolejne zdjęcia

Z powrotem
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments