Z początkiem przyszłego tygodnia kierowcy pojadą nowo wybudowanymi odcinkami ulic w rejonie Targów Lublin. To pierwsze zrealizowane w całości zadanie w ramach trwającej budowy dworca metropolitalnego oraz modernizacji układu drogowego w tej części miasta.

Zakończone prace drogowe oraz uzyskane pozwolenie na użytkowanie umożliwiają wprowadzenie stałej organizacji ruchu. Zmiany wejdą w życie w poniedziałek (19 września) o godz. 10.00. Wtedy zostaną udostępnione do ruchu rondo przy Targach Lublin oraz drogi dojazdowe do ul. Dworcowej od strony ul. Lubelskiego Lipca ’80 wraz z wiaduktem i od strony al. Piłsudskiego, łącznie z przyległymi ciągami pieszo-rowerowymi.

– Powstaje w pełni funkcjonalny węzeł, integrujący transport wewnętrzny Lublina z transportem regionalnym i dalekobieżnym. Ten kluczowy dla miasta i całego regionu projekt, poza budową nowoczesnego Dworca Metropolitalnego, obejmuje również modernizację pobliskich ulic. Wybudowany zjazd z ul. Lubelskiego Lipca ’80 do ul. Dworcowej oraz łącznik ul. Dworcowej i al. Piłsudskiego pozwoli upłynnić ruch i usprawni przemieszczanie się w tej części miasta – mówi Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

W ramach zrealizowanego zadania drogowego ul. Dworcową przedłużono do ronda przy Targach Lublin. Dodatkowo, dla usprawnienia ruchu, wybudowano jednokierunkowy zjazd z ul. Lubelskiego Lipca ’80 do wspomnianego ronda oraz drogę dwukierunkową wiodącą od ronda do al. Piłsudskiego (z możliwością skrętu w prawo w al. Piłsudskiego). Dzięki temu nastąpi odciążenie ronda Sportowców, a dojazd do dworca i w stronę centrum Lublina zostanie upłynniony. Wykonawca miał za zadanie również budowę kanalizacji deszczowej wraz z przepompownią, wykonanie oświetlenia ulicznego, sieci wodociągowej oraz sieci elektroenergetycznych. Dodatkowo drogowcy przebudowali trakcję trolejbusową i sieć gazową. Prace trwały 16 miesięcy, a ich koszt wyniósł ponad 13,5 mln zł.

Zintegrowane Centrum Komunikacyjne

Zakończone prace drogowe w tej części miasta to jedno z sześciu zadań wchodzących w zakres budowy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego dla LOF. Głównym komponentem projektu jest budynek dworca składający się z jednej kondygnacji podziemnej, na której usytuowany jest parking P+R dla 174 samochodów, dwóch naziemnych kondygnacji użytkowych dla obsługi podróżnych, na których znajdują się m.in. poczekalnie, kasy, toalety oraz kondygnacji technicznej i dachu częściowo użytkowego. W ramach inwestycji, wokół dworca powstanie również zupełnie nowy układ drogowy, który usprawni ruch i komunikację nowego obiektu.

Prace drogowe

W przypadku robót drogowych, ich zaawansowanie jest różne w zależności od ulicy. Przy ul. 1 Maja aktualnie trwają roboty brukarskie oraz wykończeniowe, których zaawansowanie wynosi ok. 85%. Z kolei na ul. Młyńskiej pozostało położenie warstwy ścieralnej nawierzchni oraz budowa ścieżki rowerowej. Na ul. Pocztowej wykonano 95% robót. Przy ul. Dworcowej pozostały prace dotyczące uzbrojenia podziemnego, ul. Gazowej – położenie warstwy ścieralnej oraz budowa części chodnika. Ustawiono tam wszystkie słupy do trakcji trolejbusowej oraz zamontowano ponad połowę torów jezdnych. Na słupach trakcyjnych i słupach oświetleniowych są montowane oprawy oświetleniowe, których odpalenie planowane jest na pierwszą połowę października.

Na łączniku ulic Młyńskiej i Gazowej położono warstwę wiążącą i pozostało ułożenie ścieralnej. Z kolei na placu Dworcowym rozpoczęto prace przy układaniu podbudowy oraz wykonano uzbrojenia podziemne. Zakończyły się roboty na ul. Krochmalnej wraz z parkingami. Powstał tam również budynek socjalno-techniczny.

Na drugą połowę września planowane jest układanie warstwy ścieralnej na rondzie Sportowców oraz ul. Gazowej, Młyńskiej, Krochmalnej i Stadionowej, co będzie wiązało się z utrudnieniami w dojeździe do dworca – ruch zostanie skierowany wiaduktem z ul. Lubelskiego Lipca ’80.

Nowy dworzec w przyszłym roku

Prace przy budowie Dworca Metropolitalnego i przebudowie układu drogowego w jego rejonie rozpoczęły się z końcem stycznia 2021 r.  Na budowie aktualnie pracuje około 250 drogowców i około 80 jednostek sprzętowych. Wartość wykonanych do tej pory prac wynosi ponad 170 mln zł, a zaawansowanie robót na całej inwestycji to około 60%.

 Aktualna całkowita wartość umowy zawartej z Województwem Lubelskim to ponad 316 mln zł, z czego 178,5 mln zł stanowi dofinansowanie unijne. Termin zakończenia robót budowlanych upływa 28 lutego 2023 r.

Źródło: Biuro prasowe UM Lublin

Fot. Miasto Lublin

3Galeria zdjęć 3/4

Wczytaj kolejne zdjęcia

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments