Jak co roku w drugiej połowie sierpnia Lublin, za sprawą Festiwalu Re:tradycja – Jarmark Jagielloński, stanie się prawdziwą stolicą kultury tradycyjnej. W dniach 23-25 sierpnia do miasta ponownie zawitają mistrzowie oraz mistrzynie muzyki tradycyjnej oraz artyści i artystki inspirujący się muzycznym dziedzictwem swoich krajów i regionów.

W programie wydarzenia nie zabraknie koncertów oraz potańcówek, które co roku przyciągają tłumy. Organizatorzy ogłosili już, że w festiwalowy piątek, podczas wieczornej potańcówki (23 sierpnia), do tańca zagrają: Orkiestra Podróżniacy, Kapela Dobrzeliniacy, Kapela Fedaków oraz Kapela Bornego. Teraz zdradzają, jakie kapele usłyszymy w sobotę!

W czasie sobotniej potańcówki (24 sierpnia, godz. 22.00) usłyszymy 3 grupy. Pierwszą z nich będzie Kapela Józefa Wyrwińskiego, radomskiego harmonisty z Korzyc, który kontynuuje tradycje sięgające w jego rodzinie co najmniej czasów prapradziadka. Pan Józef od swojej młodości – od lat 60. XX wieku – grał w kapeli z ojcem Adamem (skrzypce) i stryjem Antonim (harmonia pedałowa), którzy w praktyce udzielali mu cennej nauki fachu muzykanckiego. Grywali na weselach, muzykach, przyjęciach, odpustach, dożynkach i przy innych okazjach do świętowania. Byli znaną i cenioną w regionie kapelą. Pan Józef gra na harmonii trzyrzędowej, ręcznej i pedałowej, jest liderem swojej kapeli od 2004 roku. Oprócz pana Józefa na scenie spotkamy także barabanistę Mariana Maja i skrzypaczkę Katarzynę Zedel.

Drugą kapelą, która w sobotę zaprosi nas do tańca, będą Chłopcy z Nowoszyszek. To zespół założony przez pasjonatów tradycyjnej muzyki z pogranicza polsko-litewsko-białoruskiego. Na repertuar grupy składają się melodie taneczne: polki, walce, oberki, fokstroty, krakowiaki szerzej rozpowszechnione w całej Polsce, ale również bardziej egzotyczne tańce charakterystyczne dla wielokulturowego tygla dawnej Rzeczpospolitej, takie jak kochaneczka, wasadula, kozak. Melodie pochodzą głównie od nieżyjących już skrzypków suwalskich – Franciszka Racisa i Mieczysława Pachutko. Zespół jest częstym gościem na imprezach tanecznych i warsztatowych w całym kraju, koncertował również w Szwecji, Litwie, Białorusi. W składzie grupy znajdziemy skrzypce, harmonię 3-rzędową, bęben obręczowy czy cymbały.

Ten ostatni instrument pojawi się także w ukraińsko-polskiej kapeli HrayBery/ГрайБери, która stworzy okazję do zabawy przy dźwiękach pochodzących z dorzecza Sanu i innych części Galicji Wschodniej. Zespół przywraca do życia zapomnianą muzykę powstałą na styku dwóch kultur – polskiej i ukraińskiej. Repertuar zespołu to przede wszystkim utwory taneczne: kozaki, kołomyjki, mazurki, polki i walce zrekonstruowane na podstawie archiwalnych źródeł – nut oraz nagrań audio. Używane przez zespół instrumenty takie jak skrzypce, cymbały, bęben i bas były powszechne na tych terenach już od końca XVI w. Brzmienie zespołu pozwala słuchaczowi zanurzyć się w dawnej, wielokulturowej muzyce tanecznej regionów zamieszkałych wspólnie przez Polaków, Ukraińców, Żydów i Romów.

Kiedy i gdzie
24 sierpnia 2024 (sobota), godz. 22.00–1.00, Scena Festiwalu, Błonia pod Zamkiem. Wstęp wolny

Fot. Bartek Żurawski/ Warsztaty Kultury/ Materiały prasowe

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments