Czy na talencie można zarabiać? Oczywiście. Im chętniej będziemy pokazywać światu swoje umiejętności, tym ciekawsza będzie nasza praca, a jej odbiorcy na pewno nie będą szczędzić pozytywnych komentarzy i wynagrodzenia za pracę.
Przemysł kreatywny, szczególnie na lubelskim rynku, rozwija się coraz prężniej. Ale na czym dokładnie polega? Do sektorów kreatywnych zaliczamy te rodzaje działalności, które mają korzenie w kreatywności, umiejętnościach i talencie człowieka.
Powiązanie pomiędzy nauką, kulturą i biznesem zaowocowało wykreowaniem w Lublinie nowego przemysłu, który cieszy się obecnie ogromną popularnością. Połączenie kreatywności z przedsiębiorczością, czyli umiejętnością przełożenia pomysły na konkretne działanie, przynosi korzyści coraz większej grupie zainteresowanych.
Architekci, wytwórcy reklam, graficy, twórcy gier, fotografowie i osoby tworzące muzykę, teatr i taniec na żywo to tylko niewielka grupa zawodów, które wliczają się do szerokiego grona pracowników przemysłu kreatywnego.
Lubelski rynek pokazuje, że w mieście nie brakuje ludzi kreatywnych oraz twórczych. Warto też pokusić się o stwierdzenie, że sektor kreatywny staje się wizytówką naszego miasta. Pod koniec 2017 roku w Lublinie mieliśmy już 3364 zarejestrowane podmioty z tego właśnie sektora.
LuCreate
Przykładem takiej działalności jest fundacja rozwoju designu LuCreate, której działania koncentrują się wokół projektowania.
– Organizujemy wydarzenia z branży projektowej, wystawy i szkolenia. Skupiamy projektantów z różnych dziedzin branży kreatywnej, wymieniamy się doświadczeniami i wiedzą oraz szukamy rozwiązań na łączenie designu ze środowiskiem przedsiębiorstw – mówi Michał Ćwiek, dyrektor kreatywny fundacji LuCreate.
LuCreate słynie również z organizacji „Lubelskiego Wzoru”, największej konferencji we wschodniej Polsce, która łączy projektantów i przedsiębiorstwa.
– W przestrzeni naszej pracowni na co dzień pracuje ponad dwudziestu projektantów, działających na różnych polach: architektura, grafika, web design, wzornictwo przemysłowe, fotografia, branding, 3D i wiele innych. W zależności od zleceń projektanci łączą się w zespoły, dzięki czemu są w stanie zapewnić klientowi kompleksową usługę w jednym miejscu. Naszymi klientami są nie tylko regionalne marki, ale również duże ogólnopolskie, a także zagraniczne firmy – zaznacza Ćwiek.
Czas na zielone
Agata Kornacka, autorka bloga Czas na zielone, postanowiła zaangażować się w propagowanie zdrowego stylu odżywiania wśród mieszkańców Lubelszczyzny. Jej działalność polega na organizacji i prowadzeniu warsztatów kulinarnych, na których pokazuje, w jaki sposób przygotować łatwe, szybkie, smaczne i przede wszystkim zdrowe potrawy.
– Zdrowym odżywianiem interesuję się od dawna, ale dopiero kiedy pojawiły się na świecie moje dzieci uświadomiłam sobie, że biorę odpowiedzialność za zdrowie innych osób i to już nie są przelewki. Posiadając pewne doświadczenie i wiedzę postanowiłam podpowiadać innym w jaki sposób mogą zdrowo żywić siebie i swoje dzieci – wyjaśnia Agata Kornacka. – Stąd właśnie wziął się pomysł na działalność pod nazwą Czas na zielone, czyli czas na zmiany, czas na więcej warzyw na talerzu i czas na życie zgodnie z tym co nam daje natura, czyli świeże, lokalnie występujące produkty – dodaje.
Według Pani Agaty zapotrzebowanie na zajęcia dotyczące zdrowego odżywiania jest bardzo duże. – Czym innym jest przeczytać setki artykułów o tym, co powinno się jeść, ale czym innym jest pójść na zajęcia i samodzielnie przygotować np. smalec z fasoli, czy pesto z pokrzywy. Stawiam na praktykę. Sama uwielbiam działać, próbować, smakować i swoją wiedzą i entuzjazmem chcę się dzielić z innymi – mówi Agata.
Poławiacze Pereł
Niezwykle rozległą dziedziną przemysłu kreatywnego okazało się być podejmowanie działań na scenie. Reprezentantem tego rodzaju działań z sektora kreatywnego jest Przemysław Buksiński, który od kilkunastu lat prowadzi działalność artystyczną i improwizację teatralną w Polsce i na świecie.
– Połączenie działalności artystycznej z przedsiębiorczością przejawia się m. in. podczas prowadzenia szkoleń dla biznesu nad sztuką wyobraźni i opowiadania. Niestandardowe i autorskie szkolenia dla pracowników wszystkich szczebli chcących pracować nad swoją zewnętrzną i wewnętrzną komunikacją. Klientów jest bez liku; firmy telekomunikacyjne, motoryzacyjne, branża IT, bankowość i ubezpieczenia, centra konferencyjne – mówi Przemysław Buksiński. – Teatr daje możliwości patrzenia na wiele problemów jednocześnie z różnych perspektyw, a improwizacja stała się błyskotliwym wytrychem.
Poza zabawą z przedszkolakami, treningami dla młodzieży, początkujących i profesjonalnych artystów oraz szkoleniem ludzi biznesu improwizacja teatralna znalazła zastosowanie również wśród osób niepełnosprawnych intelektualnie i ruchowo. – To kolejne wyzwanie. To tu znalazłem wiele rozwiązań, możliwości, które zaabsorbowałem do pracy z biznesem. Nazwałem to wzajemnością – wyznaje artysta.
Agencja Artystyczna Voiceart
Inicjatywa powstała w ramach projektu „Inicjatywa jest kobietą”. Jej założycielka, Mirella Biel, pracuje głosem.
– Zajmuję się czytaniem. Czytam wszystko: od reklam radiowych, telewizyjnych, przez zapowiedzi telefoniczne, książki, czasopisma po nawigacje GPS. Mam na koncie kilka tysięcy takich zleceń. Nagrywam dla największych marek i dla prywatnych osób, które chcą mieć przeczytaną przeze mnie np. bajkę, albo nawet pamiętniki babci – wyznaje Mirella.
Jej działalność opiera się również na przekazywaniu doświadczeń dalej. Warsztaty teatralne i praca przy mikrofonie oraz występ w spektaklu, to dla niej chleb powszedni. Choć studio Agencji Artystycznej Voiceart mieści się w Lublinie, praca pani Mirelli nie ogranicza się tylko do rynku lubelskiego.
– Dzięki temu, że gotowe nagrania wysyłam przez internet, mój rynek jest praktycznie nieograniczony – podkreśla. – Współpracuję z największymi bankami głosów i domami produkcyjnymi w Polsce. Najczęściej nagrywam w moim studio, choć parę razy zdarzyło mi się, że klient chciał być obecny przy nagraniu i wtedy jadę do wskazanego przez niego studia, najczęściej w Warszawie, czy Poznaniu.
Zawodowa aktorka postawiła przede wszystkim na granie głosem. Rozwinęła swoją działalność we współpracy ze studiem nagrań w Katowicach przy tworzeniu dubbingów do bajek oraz z bankami głosów, które były przekonane o wyjątkowej barwie głosu pani Mirelli.
– Szkoły nie kształcą zawodowych lektorów. Wszystkiego musiałam nauczyć się sama. Ale teraz, po tych wszystkich latach doświadczeń myślę, że z dumą mogę powiedzieć, że z zawodu jestem aktorką i lektorką mikrofonową – podkreśla.
Wszystko jest możliwe
Przemysł kreatywny obejmuje niezwykle wiele dziedzin związanych z ludzkim talentem i umiejętnościami. Liczy się przede wszystkim pomysł i zaangażowanie w realizację planów związanych z zarabianiem na tym, co naprawdę lubimy. Opisane przykłady pokazują jak można spełnić się w życiu i każdego dnia rozwijać się zawodowo, realizując swoje pasje.
Wsparcie przemysłów kreatywnych oferują lokalne instytucje pozarządowe, lubelskie uczelnie wyższe, a także Urząd Miasta Lublin. Wskazówki, porady i inne historie przedsiębiorców kreatywnych znaleźć można na stronie przedsiebiorczy.lublin.eu.