Jest już gotowa Księga Standardów dla Starego Miasta. Wspólnie z mieszkańcami oraz przedsiębiorcami powstało opracowanie, które ma pomóc w porządkowaniu przestrzeni publicznej w ścisłym centrum miasta. To druga tego rodzaju miejska publikacja. Pierwszą poświęcono przestrzeni deptaka i placu Litewskiego.

– Lublin jest pierwszym miastem w Polsce, które tak szeroko i kompleksowo potraktowało najbardziej reprezentacyjną i zabytkową przestrzeń miasta. Lubelska Księga Standardów to zbiór zasad i wskazówek dotyczących ładu przestrzennego oraz kompozycyjnego reprezentacyjnych obszarów miasta – mówi Artur Szymczyk, zastępca prezydenta Lublina ds. inwestycji i rozwoju. – Została opracowana przy współpracy ekspertów od nowoczesnej urbanistyki oraz w oparciu o konsultacje społeczne. Wskazania zawarte w Księdze mają stanowić merytoryczne podpowiedzi zarówno dla użytkowników przestrzeni, jak i działających w tym obszarze organów administracji publicznej.

Lubelska Księga Standardów dla Starego Miasta jest kontynuacją wcześniejszego opracowania – analogicznej księgi przygotowanej dla przestrzeni części Krakowskiego Przedmieścia – deptaka i placu Litewskiego.

Co zawiera Księga Standardów

Księga dla Starego Miasta zawiera ogólne i szczegółowe wytyczne rozmieszczenia elementów reklamowych w przestrzeni publicznej oraz zagospodarowania elewacji budynków. Księga jest podzielona w taki sposób, aby łatwo było odnaleźć potrzebne informacje. Jej I rozdział jest poświęcony tematyce ładu przestrzennego. Zawarto tam wskazówki odnoszące się do lokalizowania i sposobu kształtowania sezonowych ogródków gastronomicznych, mobilnych punktów sprzedaży, stanowisk festiwalowych, wygodnego poruszania się pieszo czy prawidłowego ruchu kołowego obowiązującego w obrębie Starego Miasta.

Z kolei rozdział II odnosi się do ładu kompozycyjnego elewacji budynków. Podpowiada on jak sprawić, aby kompozycja stworzona z witryny i elementów reklamowych lokalu była spójna i korespondowała z zabytkową zabudową. W Księdze znajdują się również przykłady rozwiązań ułatwiających osobom z niepełnosprawnościami dostęp do obszaru Starego Miasta i korzystanie z niego. Przedsiębiorcy znajdą również informacje dotyczące procedury uzyskania potrzebnych pozwoleń.

Wytyczne dla przedsiębiorców

Ogródki gastronomiczne
  • ich wygląd (lub ich styl) powinien wpisywać się w kontekst zabytkowej zabudowy
  • kolory neutralne – np. biel, czerń, szarość, brąz, beż
  • kolory metali – np. złoto, patyna, srebro, stal
  • materiały: drewno, aluminium, stal, szkło, wiklina, technorattan, wysokiej jakości tworzywo sztuczne, materiały naturalne (drewno, wiklina)
  • rezygnacja ze stosowania wszelkiego rodzaju ogrodzeń, parawanów i ekranów
  • rezygnacja podestów – są one często nieprzekraczalną barierą dla osób niepełnosprawnych. Granice ogródka można zasygnalizować niskimi donicami z zielenią
  • wszelkie przesłonięcia stosować jedynie tam, gdzie jest to konieczne i uzasadnione. Są to elementy najsilniej ingerujące w odbiór i zasłaniające elewacje budynków, które są tu główną atrakcją, szczególnie w ciasnych uliczkach jak np. ul Bramowa i Grodzka
  • logo lub nazwę Twojego lokalu należy umieścić na lambrekinie, nie stosować parasoli sygnowanych nazwami reklamowymi innych firm
Stoiska festiwalowe
  • należy uprzedzić mieszkańców Starego Miasta o imprezach powodujących zatory w ruchu pieszym lub zmiany w organizacji ruchu drogowego. Przygotuj ulotki z informacją o utrudnieniach i wrzuć je do skrzynek pocztowych.
  • powinno się wyznaczyć miejsce parkingowe dla mieszkańców Starego Miasta na placu Zamkowym
  • przestrzeń festiwalowa ze względu na swój charakter, zarezerwowana jest wyłącznie dla festiwali kulturowych w przestrzeni Starego Miasta.
  • nie powinno się stosować namiotów przesłaniających widok, należy starać się konstruować stoiska w taki sposób, aby były one możliwie najbardziej transparentne w przestrzeni, zwłaszcza w zasięgu wzroku przechodnia
  • należy skalę stoiska do miejsca, w którym ma się znaleźć, dobrym wyznacznikiem może tu być wysokość okolicznej zabudowy – stanowiska nie powinny być wyższe niż wysokość parteru okolicznych budynków
Reklamy na elewacjach
  • Dopuszcza się, we wskazanych lokalizacjach, możliwość stosowania tymczasowych banerów okolicznościowych wykonanych z materiału płóciennego, mocowanych za pośrednictwem lin do kolumnady portyku
  • Należy zadbać, by nadruki były odporne na działanie zmiennych warunków atmosferycznych
  • Banery powinny być umieszczane centralnie względem wyznaczonego miejsca (zgodnie z oznaczoną osią symetrii)
  • Odległość od poziomu posadzki do dolnej krawędzi baneru powinna wynosić nie mniej niż 250 cm
  • Banery w przestrzeni całej elewacji powinny być spójne kolorystycznie i wizualnie oraz tworzyć harmonijną całość z kolorystyką obiektu
  • Zaleca się stosowanie kolorów neutralnych – np. biel, czerń, szarość, brąz, beż
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments