Przygotowania do powrotu roweru miejskiego na ulice miasta weszły już w fazę przetargu. W środę (20 stycznia) miasto ogłosiło postępowanie, które ma na celu wybór operatora nowego systemu Lubelskiego Roweru Miejskiego. Nowy sezon miejskiej wypożyczalni, którego uruchomienie planowane jest na początek kwietnia, przyniesie kilka nowości.

– Od kilkunastu lat systematycznie rozwijamy sieć infrastruktury rowerowej i zwiększamy dostępność roweru jako środka transportu poruszania się po mieście. Przede wszystkim chcemy podnieść standard systemu i zwiększyć jego konkurencyjność. Przyjęte założenia mają utrzymać popularność, jaką cieszył się system w latach ubiegłych – mówi Artur Szymczyk, zastępca prezydenta Lublina ds. inwestycji i rozwoju.

Dotychczasowa formuła dzierżawy systemu zmieni się na kompleksową obsługę, serwis i magazynowanie roweru. Nie planuje się zakupu nowych rowerów. Infrastruktura nowego systemu będzie się składała z 700 rowerów (z czego 12 to rowery dziecięce) oraz z 127 stacji (82 standardowych na terenie Lublina, 5 standardowych na terenie Świdnika, 2 dziecięcych w Lublinie, 38 pasywnych na terenie Lublina). To oznacza, że flota Lubelskiego Roweru Miejskiego zostanie odrobinę zmniejszona, ale za to gruntownie przebudowana. Wszystkie rowery będą siedmiobiegowe. System będzie częściowo całoroczny. Częściowo, bo w okresie zimowym, czyli od 1 listopada do 1 kwietnia, nastąpi ograniczenie floty poprzez pozostawienie w ruchu 210 rowerów.

Największą nowością będzie przejście systemu do tzw. IV generacji. Rowery już nie będą musiały być wyposażone w elektrozamki, a ich pozostawienie będzie możliwe również w tzw. stacjach pasywnych. Będzie to kolejnych 38 stacji, które będą oznaczone logiem systemu i w zależności od lokalizacji uzupełnione stojakami lub poziomym wytyczeniem kontur miejsca wypożyczenia/zwrotu. Przy pozostawianiu roweru, użytkownikowi przybędzie jeszcze jedna opcja  – „tryb parking”. Użytkownik, nie łamiąc przepisów prawa, będzie mógł pozostawić rower poza stacją, którym następnie, po czasie nie dłuższym niż jedna godzina, zamierza kontynuować jazdę. To opcja szczególnie przydatna choćby dla osób robiących zakupy unikną one konieczności cofania się po rower do stacji, bo będzie on na nich czekał.

Lubelski Rower Miejski przejdzie prawie całkowicie na obsługę mobilną. Terminal, choć pozostanie w 20 lokalizacjach, nie będzie już konieczny do rozpoczęcia jazdy rowerem i zakończenia wypożyczenia. Wystarczy aplikacja bądź karta (płatnicza) powiązana z kontem klienta.

Nowy system będzie nastawiony przede wszystkim na stałych użytkowników i z myślą o nich przygotowana została specjalna oferta – abonamenty. W zależności od taryfy dostępnych będzie od 25 do 175 godzin jazdy, naliczanych w trybie minutowym, wliczonych w cenę pakietu. Pozostali użytkownicy nie będą mogli skorzystać z opcji darmowego czasu wypożyczenia ani naliczania minutowego. Bonus będzie także czekał na posiadaczy Lubelskiej Karty Miejskiej, dla których każda stawka, także abonamentu, będzie obniżona o połowę.

Lubelski Rower Miejski zainaugurowano we wrześniu 2014 roku. Od 2016 roku działa w systemie aglomeracyjnym, wówczas do systemu dołączyła Gmina Świdnik i powiat świdnicki. Aktualnie w systemie Lubelskiego Roweru Miejskiego jest ponad 119 tys. użytkowników. Od początku działania systemu rowery były wypożyczane 3,5 mln razy.

Źródło: Biuro prasowe UM Lublin

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments