Do 6 lubelskich placówek trafiły wnioski o zmiany w statutach szkół. Dotyczą one zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. O zmiany apeluje Młodzieżowa Rada Miasta Lublin wraz z Lubelskim Marszem Równości oraz Rankingiem Szkół LGBTQ+.
Zmiany te dotyczą przede wszystkim ochrony zdrowia psychicznego w szkołach, walki z mową nienawiści oraz przemocą, a także mediacji rówieśniczej. – Miesiąc temu nagrodziliśmy Liceum Paderewski, które zajęło drugie miejsce w Rankingu Szkół Przyjaznych LGBTQ+. Wtedy też zauważyliśmy, że blisko 80 procent osób zgłasza, że widzi symbole przeciwko LGBT w swoim otoczeniu. Pół miliona młodych ludzi nie czuje się bezpiecznie w swoich szkołach w Polsce i dlatego składamy wnioski do lubelskich szkół o zmianę statutu placówki – uzasadnia Dominik Kuc, koordynator rankingu.
Województwo lubelskie wypadło najgorzej w kraju, bo aż 77% młodzieży widzi regularnie symbole przeciwne społeczności LGBTQ+. Dlatego apel dotyczy rozwiązań systemowych.
– Szkoły powinny chronić uczniów i mówić o tym, że zdrowie psychiczne jest pod szczególną ochroną szkoły. Art. 68 ust. o prawie oświatowym zobowiązuje placówki do tego, aby chroniły one bezpieczeństwo swoich uczniów zarówno fizyczne, jak i psychiczne. W zapisach, które proponujemy szkołom znajdują się zapisy antydyskryminacyjne, które zapewnią ochronę młodzieży z mniejszości – dodaje Dominik Kuc.
Obecnie, na skutek nauczania zdalnego obserwowany jest w szkołach wzrost objawów depresji, stanów lękowych i innych kryzysów psychicznych. Wnioski trafiły do szkół w poniedziałek (20 czerwca) jeszcze przed radami pedagogicznymi w szkołach. Skierowano je do II Liceum Ogólnokształcącego im. H. Jana Zamoyskiego w Lublinie, III Liceum Ogólnokształcącego im. Unii Lubelskiej w Lublinie, V Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Curie-Skłodowskiej oraz do XXIX Liceum Ogólnokształcącego im. cc. mjra Hieronima Dekutowskiego ps. Zapora w Lublinie.
W kilku szkołach już teraz obowiązują zapisy, które ograniczają np. zasady wyglądu w szkołach.
– To idealny moment na zamiany w statutach. To przede wszystkim szansa dla młodych ludzi, bo do tej pory statuty szkolne to ograniczenia dotyczące ich wyglądu, percepcji i wyrażania siebie. Chcemy, aby statuty przede wszystkim chroniły młode osoby i dawały im przestrzeń do nauki i komfortu psychicznego. Mamy teraz falę depresji i zaburzeń psychicznych, a szkoła nam nie pomaga – mówi Inga Sobólska, rzeczniczka ds. równości przy Młodzieżowej Radzie Miasta Lublin.
– Niezmiennie ważna jest równość i to, aby dobrze czuć się w szkole, bo spędzają tam większość swojego czasu. Nie chcemy, aby młodzi musieli udawać kogoś innego i nie być sobą – mówi Kamil Konieczny z Młodzieżowej Rady Miasta Lublin.
Fot. Dominika Polonis