Rektor UMCS prof. dr hab. Radosław Dobrowolski i prezes zarządu MPK Lublin Tomasz Fulara podpisali porozumienie o współpracy, która ma dotyczyć tworzenia systemów bezpieczeństwa w autobusach wodorowych przy wykorzystaniu kompetencji naukowców z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
– To bardzo owocna i dobrze układająca się kooperacja. Dzisiaj formalizujemy jej nowy etap dotyczący technologii wodorowej, która znajdzie zastosowanie w autobusach miejskich. Cieszę się, że nasi naukowcy z Instytutu Nauk Chemicznych, Instytutu Fizyki oraz przedstawiciele Centrum Ecotech-Complex będą mogli partycypować w tej idei – mówi prof. dr hab. Radosław Dobrowolski, rektor UMCS.
Autobus wodorowy po raz pierwszy wyjechał na ulice Lublina, żeby zaprezentować się mieszkańcom miasta w ubiegłym tygodniu. – Mamy nadzieję, że naszą współpracę z UMCS rozpoczniemy od oceniania bezpieczeństwa wykorzystywania technologii wodorowej, a zakończymy na produkcji wodoru na miejscu u nas w zajezdni i zużywaniu go podczas jazdy w komunikacji miejskiej – zaznacza Tomasz Fulara, prezes zarządu MPK Lublin.
Światłowody w technologii wodorowej możemy wykorzystać do tworzenia specjalnych czujników. Bazują one na świetle, czyli są bezpieczne, a wodór to gaz o dużej wybuchowości i dzięki temu, że nie używamy prądu, tylko światło, gwarantuje on bezpieczeństwo. Czujniki z założenia mają być instalowane w pomieszczeniach na stacjach obsługi, czyli tam, gdzie pojazdy będą miały przerwy serwisowe. Dzięki temu zwiększy się poziom bezpieczeństwa pracowników MPK.
Pierwszy wodorowy autobus wyjedzie na ulice Lublina w sierpniu 2023 roku. Wtedy też zaplanowano uruchomienie systemu umożliwiającego bezpieczną eksploatację takich pojazdów.
Fot. UMCS/Bartosz Proll