Nowe parkomaty oraz możliwość prowadzenia e-kontroli to nowości w funkcjonowaniu Strefy Płatnego Parkowania w Lublinie, które wejdą w życie od poniedziałku (18 listopada).

Pozwoli to na zwiększenie liczby kontroli oraz usprawni funkcjonowanie samej strefy. Wkrótce pojawi się też możliwość zakupu abonamentu w e-sklepie. Zaplanowano również zmiany opłat za postój w Strefie Płatnego Parkowania oraz za zajęcie pasa drogowego. Projekt uchwały w sprawie nowych cenników trafi pod obrady na najbliższą sesję Rady Miasta.

E-kontrola

– Rozstrzygnięte przez spółkę MPK Lublin, obecnego operatora Strefy, postępowanie umożliwiło montaż nowych urządzeń do uiszczania opłat za parkowanie oraz pozwoliło uruchomić nową, dotychczas niedostępną usługę w Lublinie. Chodzi o e-kontrolę z wykorzystaniem systemu skanowania tablic rejestracyjnych. Czynności prowadzić będą kontrolerzy wyposażeni w dwa pojazdy, na których zostały zainstalowane elektroniczne systemy. Zaletą tego typu rozwiązania jest podwojona częstotliwość kontroli oraz monitoring Strefy Parkowania – mówi Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie.

Pojazdy wykorzystywane do e-kontroli zeskanują numery rejestracyjne pojazdów zaparkowanych w Strefie Płatnego Parkowania, a system zweryfikuje, czy za dany pojazd została wniesiona opłata za postój. Za brak opłaty wezwania będą wysyłane do właścicieli pojazdów pocztą. Jest to nowe rozwiązanie, dotychczas informację o nałożeniu opłaty dodatkowej kierowca otrzymywał tylko za wycieraczkę. Podczas kontroli samochodu nastąpi skanowanie tablicy rejestracyjnej, ale powstanie też dokumentacja fotograficzna wraz ze współrzędnymi GPS, dzięki którym dokładnie będzie wiadomo, w jakiej lokalizacji znajdował się weryfikowany samochód. Dodatkowo, poza e-kontrolą, tradycyjne kontrole, szczególnie miejsc trudniej dostępnych dla kontrolujących aut, będą prowadzone dalej przez kontrolerów (w okresie przejściowym przez 16 osób, potem co najmniej 6).

– W celu prowadzenia e-kontroli w obszarze SPP zakupiliśmy w ramach postępowania ofertowego dwa elektryczne samochody marki MG o wartości ponad 203 tys. Otrzymaliśmy na ten cel dofinansowanie w wysokości 54 tys. zł  z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu „Mój elektryk” – mówi Bogdan Kołciuk, prezes MPK Lublin.

System e-kontroli jest bardzo precyzyjny. Kontrola wykonywana jest dwukrotnie w krótkim odstępie czasu. W ten sposób eliminowane są pomyłki lub pojazdy, których kierowcy właśnie udają się do parkomatu. Numery umieszczone na sfotografowanych tablicach są automatycznie porównywane z bazą zawierającą wniesione opłaty za parkowanie. Numery samochodów, których kierowcy zapłacili za postój, mieli abonament lub zapłacili poprzez aplikację mobilną, są od razu kasowane. System przekazuje jedynie numery rejestracyjne tych aut, których kierowcy nie uiścili opłaty w SPP, mimo że powinni to zrobić.

Poza nowym systemem e-kontroli w mieście pojawiły się też nowe parkomaty, które MPK Lublin wydzierżawiło od spółki City Parking Group z Grudziądza. Wymieniono wszystkie parkomaty znajdujące w trzech podstrefach – A, B i C. To w sumie 175 nowoczesnych urządzeń. Kierowcy mogą płacić za parkowanie gotówką, za pomocą karty płatniczej, blikiem oraz poprzez trzy aplikacje – SkyCash, City Park App i moBilet. Nowym rozwiązaniem będzie też możliwość zakupu abonamentów parkingowych bez konieczności wizyty w punkcie obsługi. Na ten cel udostępniony zostanie niebawem e-sklep.

Zmiany opłat za postój w SPP i za zajęcie pasa drogowego

Na bazie założeń budżetowych ZDiTM zawnioskował o podniesienie opłat jednorazowych, abonamentowych oraz zryczałtowanych w Strefie Płatnego Parkowania średnio o ok. 10%. Na przykład, za pierwszą godzinę parkowania, w zależności od strefy, opłata wzrośnie od 30 do 50 gr. Z kolei opłata za abonament miesięczny, również w zależności od strefy, to wzrost od 20 do 50 zł. Zmiana opłat pozwoli na zbilansowanie dochodów i wydatków w zadaniu dotyczącym transportu i łączności, m.in. na podniesieniu wydatków związanych z utrzymaniem oraz rozwojem SPP oraz poprawą standardów korzystania ze SPP. Ponadto, zmiana stawek opłat za postój w SPP związana jest ze zwiększeniem rotacji samochodów parkujących w SPP. Posiadane przez ZDiTM badania wyraźnie wskazują, że w związku z dużą ilością urzędów oraz innych miejsc użyteczności publicznej, zlokalizowanych w SPP, zwiększyła się liczba użytkowników samochodów na tym obszarze.

Z kolei zmiana stawek za zajęcie pasa drogowego spowoduje dostosowanie opłat do aktualnych cen rynkowych, w związku ze wzrostem cen materiałów i usług. Należy podkreślić, że w większości przypadków przyjęte stawki są znacznie niższe niż maksymalne stawki ustawowe.

Organizatorem SPP w Lublinie jest Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie, a od 11 maja br. operatorem MPK Lublin, co oznacza, że miejska spółka zarządza całym tym obszarem. Do dyspozycji kierowców jest dostępne biuro przy ul. Lubartowskiej 72A. Strefa Płatnego Parkowania obejmuje ponad 2,7 tys. miejsc postojowych, a uiszczenie opłaty możliwe jest w 175 parkomatach. Wpływy z SPP za 2023 rok wyniosły ponad 13,1 mln zł. W pierwszym półroczu tego roku było to blisko 7 mln zł. Wszelkie informacje na temat funkcjonowania SPP w Lublinie znajdują się na www.spp.lublin.pl.

Źródło: ZDiTM w Lublinie

Fot. Miasto Lublin

Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
oceniany
najnowszy najstarszy
Inline Feedbacks
View all comments
Maciek
Maciek
3 dni temu

203 tys. na samochody. 10 kontrolerów do zwolnienia. List polecony (koszt kilka złotych) zamiast karteczki za szybą + nieuprawnione przetwarzanie danych osobowych. O ile kartka za szybą nie naruszała niczyich dóbr, o tyle powiązanie tablicy rejestracyjnej z osobą i jej adresem, znacznie wykracza poza uprawnienia służb miejskich. Taki zakres przetwarzania danych ma tylko policja i ITD.