ZTM w Lublinie ogłosił postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego na zakup i dostawę autobusu wodorowego. Na ulice Lublina pojazd wyjedzie prawdopodobnie w 2023 roku.
– Chcemy, żeby Lublin był pierwszym miastem w Polsce, w którym autobus zasilany zielonym wodorem będzie obsługiwał linię komunikacji miejskiej. Zwiększy to udział bezemisyjnego transportu publicznego w obsłudze mieszkańców oraz pozwoli zdobyć niezbędne doświadczenie w zakresie obsługi i eksploatacji tego rodzaju pojazdów. Zakup autobusu wodorowego to kolejne działanie Miasta ukierunkowane na rozwój zrównoważonej i ekologicznej komunikacji. Lublin już dziś spełnia 30% próg udziału pojazdów zeroemisyjnych w całej flocie, będąc w ścisłej czołówce systemów elektromobilnych w Polsce, a nawet w Europie – mówi Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.
Przedmiotem zamówienia jest zakup i dostawa autobusu wodorowego klasy maxi do obsługi linii komunikacji miejskiej. Zamawiany autobus wodorowy to 12-metrowy fabrycznie nowy pojazd, klimatyzowany, niskopodłogowy, przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Autobus będzie wyposażony między innymi w podwójne porty USB (typ A) w przestrzeni pasażerskiej autobusu w liczbie 4 szt., umożliwiające ładowanie baterii telefonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych, system monitoringu, automat do sprzedaży biletów akceptujące wyłącznie płatności bezgotówkowe i system do zliczania pasażerów.
Dodatkowo, w autobusie będzie minimum 70 miejsc dla pasażerów, natomiast liczba miejsc siedzących musi wynosić minimum 27. W pojeździe będzie również wydzielona przestrzeń przeznaczona do przewozu wózka inwalidzkiego oraz wózka dziecięcego, wodorowe ogniwo paliwowe o mocy minimum 70 kW, zbiorniki do magazynowania wodoru, system informacji pasażerskiej i system zliczania pasażerów.
Zalecane jest równeiż zamontowanie przepływowego układu do neutralizacji patogenów chorobotwórczych (wirusów, grzybów, bakterii, itp.), działającego podczas świadczenia usług przewozowych w ramach komunikacji miejskiej miasta Lublin, w obecności pasażerów wewnątrz pojazdu. Długość trasy pokonywanej przez autobus po zatankowaniu wodoru do pełna pomiędzy kolejnymi tankowaniami musi wynosić minimum 300 km.
Zakres zamówienia obejmuje również zakup i dostawę ładowarki mobilnej wchodzącej w skład wyposażenia autobusu o mocy większej lub równej 20 kW przeznaczonej do ładowania baterii w autobusie wodorowym, dostawę koła zapasowego dla autobusu; zaczepów holowniczych, po jednym z przodu i z tyłu autobusu oraz łączniki zaczepu holowniczego oraz wykonanie naklejek i oklejenie autobusu i ładowarki mobilnej.
Wykonawca zobowiązany jest zrealizować dostawę w terminie nie wcześniej niż 9 miesięcy i nie później niż 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Ofertę wraz z wymaganymi dokumentami należy złożyć do 8 marca, do godziny 9.00.
Wybór oferty nastąpi spośród ofert niepodlegających odrzuceniu, na podstawie kryteriów:
cena za cały przedmiot zamówienia – 60%, gwarancja na ogniwo paliwowe oraz baterie trakcyjne bez limitu kilometrów – 20%, warunki techniczne – 15% i ekologia – 5%.
Przedmiot zamówienia jest współfinansowany z projektu „Niskoemisyjna sieć komunikacji zbiorowej dla północnej części LOF wraz z budową systemu biletu elektronicznego komunikacji aglomeracyjnej” w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 Osi priorytetowej II: Nowoczesna Infrastruktura transportowa Działania 2.1. Zrównoważony transport miejski.
Fot. Solaris