Od najbliższej soboty (11 maja) Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie będzie głównym operatorem Strefy Płatnego Parkowania, a to oznacza, że miejska spółka będzie zarządzać całym tym obszarem.
– Powierzenie prowadzenia SPP w całości MPK Lublin pozwoli na pozostawianie dochodów z tego tytułu w strukturze finansów miasta. Spółka ma wieloletnie doświadczenie w zakresie Strefy oraz możliwości w postaci zasobów kadrowych i organizacyjnych. Przejęcie zarządzaniem SPP będzie odbywać się płynnie, bez jakichkolwiek zakłóceń i problemów dla kierowców w niej parkujących. Zależy nam na zachowaniu jej ciągłości i dostępności dla mieszkanek i mieszkańców, tym samym nowe funkcjonalności będą wdrażane sukcesywnie zgodnie z określonymi w umowie terminami – mówi Artur Szymczyk, zastępca prezydenta Lublina ds. inwestycji i rozwoju.
Poza nowym operatorem, od 11 maja zasady korzystania ze Strefy Płatnego Parkowania pozostają bez zmian. Kierowcy nadal będą mogli parkować w trzech podstrefach – A, B i C zgodnie z obowiązującym cennikiem. Ponadto będą też korzystać z dotychczasowej aplikacji do płatności za parkowanie – City Park App, przy czym na przełomie maja i czerwca będzie można skorzystać również z aplikacji SkyCash i mPay. Wszelkie informacje na temat funkcjonowania SPP w Lublinie można już znaleźć na stronie www.spp.lublin.pl. Do dyspozycji kierowców jest dostępne również biuro przy ul. Lubartowskiej 72A.
Wszystkie wcześniej zapowiadane nowości, typu e-kontrole, nowe parkomaty, nowe aplikacje do płatności oraz zakup abonamentów parkingowych poprzez e-sklep, wejdą w życie po rozstrzygnięciu przetargu prowadzonego obecnie przez MPK.
– Aktualnie jesteśmy w trakcie rozstrzygania postępowania przetargowego na dostawę w formie dzierżawy parkomatów oraz systemu do obsługi Strefy Płatnego Parkowania. Wyłoniona firma będzie wymieniać urządzenia do obsługi płatności sukcesywnie, maksymalnie do 10 sierpnia. Wykonawca przygotuje też nową stronę internetową z funkcją e-sklepu, gdzie kierowcy będą mogli kupić abonamenty parkingowe. Ta funkcja zostanie wdrożona najpóźniej do 10 listopada – mówi Tomasz Fulara, prezes zarządu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Lublinie.
8-letnia umowa zakłada, że kontrolę uiszczania opłat za parkowanie w SPP będą prowadzić kontrolerzy (co najmniej 16) oraz sukcesywnie nastąpi wdrażanie e-kontroli z wykorzystaniem systemu skanowania tablic rejestracyjnych. System e-kontroli zostanie wdrożony najpóźniej do 10 listopada. Wówczas przewidziano do kontroli 6 kontrolerów oraz dwa pojazdy, na których zostaną zainstalowane systemy do e-kontroli. Samochody zostaną zakupione przez MPK Lublin w ramach nowego postępowania przetargowego.
Pojazdy wykorzystywane do e-kontroli zeskanują numery rejestracyjne pojazdów zaparkowanych w SPP, a system zweryfikuje, czy za dany pojazd została wniesiona opłata za postój. Za nieopłacony postój pojazdu w SPP wezwania do wniesienia opłaty dodatkowej będą wysyłane do kierowców pocztą. Podczas kontroli samochodu nastąpi skanowanie tablicy rejestracyjnej, ale powstanie też dokumentacja fotograficzna wraz ze współrzędnymi GPS, dzięki którym dokładnie będzie wiadomo, w jakiej lokalizacji znajdował się weryfikowany samochód.
Lubelskie MPK posiada doświadczenie, jeśli chodzi o zarządzanie SPP. Najpierw w latach 2012-2016 obsługiwało Strefę w konsorcjum ze spółką City Parking Group, a potem do końca marca 2020 r., jako podwykonawca. Od czerwca 2021 r. spółka zarządzała podstrefą D. Umowę z MPK zawarto na 96 miesięcy, czyli do 11 maja 2032 r. Wynagrodzenie za realizację przedmiotu umowy ustalono w wysokości stanowiącej 34% prowizji od wartości przychodów z opłat parkingowych (bilety, aplikacje mobilne oraz abonamenty ogólnodostępne).
W Strefie Płatnego Parkowania dostępnych jest ponad 2,7 tys. miejsc postojowych, a uiszczenie opłaty możliwe jest w 175 parkomatach. Wpływy z SPP za 2023 rok wyniosły ponad 13 mln zł.
Źródło: Miasto Lublin
Fot. Miasto Lublin