W okresie letnim, kiedy temperatury na zewnątrz sięgają powyżej 25˚C, a w pomieszczeniach przekraczają 28˚C, pracodawca zobowiązany jest do przestrzegania kilku ważnych zasad, m.in. do zapewnienia pracownikom zimnych napojów w czasie godzin pracy.
Zimne napoje
Dostęp do nich nie może być w żaden sposób ograniczony. Pracodawca zobowiązany jest
do ochrony swoich pracowników przed odwodnieniem, a co za tym idzie do dostarczania tylu napojów, by nie zabrakło ich przez cały czas trwania pracy. Świadome narażanie podwładnych na odwodnienie jest karalne. Kodeks pracy nie precyzuje, czy ma być to woda czy np. słodki napój gazowany. Istotne jest, by zawartość butelki (czy też zbiornika) była odpowiednio schłodzona.
– Napoje powinny być udostępnione nieodpłatnie, tak by zaspokoić potrzeby pracowników. Napojem jest nie tylko woda, ale mogą to być soki lub inne płyny zaspokajające pragnienie i dostarczające wartości odżywczych – wyjaśnia Danuta Serwinowska, zastępca okręgowego inspektora pracy ds. organizacyjno-prawnych.
Ochrona przed słońcem
Pracownikom, szczególnie tym wykonującym pracę na zewnątrz, należy zapewnić zabezpieczenie przed słońcem. Nie zawsze przebywanie w miejscach zacienionych wystarcza. Prawo Pracy przewiduje kilka rozwiązań, które uchronią pracowników przed skutkami nasłonecznienia, takimi jak oparzenia skóry, czy udar słoneczny.
– Z powodu panujących upałów pracodawca z własnej inicjatywy lub na wniosek pracowników albo związków zawodowych może podjąć działania korzystne dla pracownika, które nie wynikają z przepisów prawa. Może to być wprowadzenie dłuższych przerw w pracy albo skrócenie czasu pracy, którego pracownik nie musi odrabiać w późniejszym terminie – mówi Danuta Serwinowska
W biurach rolę zabezpieczenia przed nadmiernym nasłonecznieniem pełnią rolety w oknach
i szklane drzwi. Pracodawca powinien zamontować rolety lub żaluzje, ewentualnie pokryć szyby specjalnymi foliami bądź farbą, która nie przepuszcza promieni słonecznych do wnętrza pomieszczenia.
Montaż klimatyzacji nie jest przez prawo wymagany, chyba że dotyczy miejsc, w których temperatura przekracza 30˚C i jest to wynikiem procesów technologicznych (np. w hutach).
Jednak coraz więcej firm decyduje się na jej instalację w swoich budynkach. Kiedy dzięki klimatyzacji temperatura w pomieszczeniu spadnie poniżej 28˚C, pracodawca nie musi już zapewniać swoim pracownikom napojów.
Kary dla pracodawcy
W sytuacji, gdy pracodawca nie stosuje się do powyższych wymogów, w pierwszej kolejności pracownik powinien przeprowadzić z nim rozmowę. Jeżeli to nie poskutkuje, podwładny ma prawo zgłosić sprawę do Okręgowego Inspektora Pracy, który skontroluje miejsce pracy.
W przypadku nieprzestrzegania przepisów, inspektor pracy może wręczyć pracodawcy mandat lub skierować wniosek o ukaranie do sądu. Grzywna może wynieść od 1000 zł do 30 000 zł.