Tradycyjny system nauczania w ostatnich tygodniach został zastąpiony nauką w domach poprzez platformy e-learningowe. Ten innowacyjny sposób edukacji wielu z nas przyniósł komfort, wygodę i bezpieczeństwo. Dzięki temu przy własnym biurku możemy zdobywać nową wiedzę, utrwalać ją i weryfikować podczas wirtualnych spotkań z nauczycielami i wykładowcami. Dla jednej z lubelskich uczelni taki sposób nauczania nie był czymś nowym. Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Administracji już od 5 lat prowadzi zajęcia z wykładów właśnie za pomocą niezawodnej platformy e-learningowej. O przebiegu i zaletach zdalnego nauczania opowiedziała dr Maria Mazur, Prorektor Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Administracji.

Nauka online wydaję się być jeszcze dla wielu placówek trudno dostępna, wciąż słyszy się o różnych problemach z łącznością. Jak działa Państwa platforma          e-learningowa?

M.M.: Kształcenie online prowadzimy od 2015 roku. Właśnie dlatego, zarówno dla kadry akademickiej, jak i studentów nie była to nowa forma kształcenia. W związku z przeciwdziałaniem rozprzestrzeniania się COVID-19, zarządzaniem rektora z dnia 11 marca br. dokonaliśmy zmiany formy prowadzenia zajęć dydaktycznych na studiach wyższych i studiach podyplomowych. Przejście na metodę zdalną nauczania dotyczyło wszystkich przedmiotów na wszystkich kierunkach na uczelni. Nie ukrywam, że dla całej społeczności Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie wprowadzenie metod i technik kształcenia na odległość było zmianą naturalną, gdyż zarówno kadra akademicka jak i studenci, posiadali już doświadczenie w pracy na Platformie e-learningowej WSPA oraz mieli do niej stały dostęp. Właśnie dlatego przeszliśmy na taki rodzaj nauki w sposób bardzo prosty, elastyczny i szybki.

Jak więc wyglądał proces wdrożenia przedmiotów z kierunków o nauczaniu tradycyjnym w formę e-learningową?

M.M.: Wcześniej była to forma wpisana w harmonogram realizacji zajęć na studiach niestacjonarnych lub forma wspomagająca kształcenie na studiach stacjonarnych, w związku z czym studenci mieli już dostęp do materiałów wykładowych. Od 13 marca zajęcia online odbywały się już w czasie rzeczywistym, czyli zgodnie z planem zajęć. Dużym ułatwieniem, które posiadamy, jest dostęp do platformy Microsoft Teams dostępnej dla każdego studenta i pracownika w ramach wykupionej przez uczelnie licencji Office 365, przy pomocy którego możemy prowadzić wideokonferencje oraz zajęcia na żywo w sieci.

Czym wyróżnia się państwa platforma do nauczania online?

M.M.: Odchodzą w przeszłość czasy, w których zakres aktywności jednostek zawierał się w zamkniętych granicach państwowych. Współczesne procesy globalizacyjne zniosły barierę mentalną obywateli większości państw współczesnych, związaną z przywiązaniem się do miejsca zamieszkania. Przyszłość należy do świata, w którym, jak to się dzieje już w Unii Europejskiej, swobodna aktywność i przedsiębiorczość jednostek nie jest skrępowana barierami granicznymi. W tych okolicznościach wartością szczególną jest kształcenie przy pomocy metod i technik kształcenia na odległość, które przełamują owe bariery. Zgodnie z ustawodawstwem w sferze szkolnictwa wyższego na platformie możemy prowadzić 50% ECTS, w większości to są wykłady. Dlatego też przy pomocy technik i metod nauki na odległość już przed rozpoczęciem pandemii byliśmy przygotowani na wprowadzenie zajęć teoretycznych na platformę. Tego typu zajęcia stanowią około 40 procent przewidzianego w ramach danego kierunku materiału. Dzięki temu na naszej platformie możemy przeprowadzać studentom testy, wprowadzać zadania, przekazywać materiały, gotowe pliki tekstowe oraz wideo. Resztę stanowią zajęcia praktyczne, które studenci powinni odbyć na spotkaniach w siedzibie uczelni.

Jak organizujecie Państwo spotkania studentom, którzy z różnych powodów decydują się na naukę w innym miejscu niż uczelnia?

M.M.: Studenci studiów niestacjonarnych są zobowiązani do uczestnictwa w 10 zjazdach, czyli mniej więcej co drugi tydzień kształcą się od piątku do niedzieli, lub kształcą się w grupach, które mają 6 zjazdów w ciągu roku akademickiego. Owe zjazdy są dłuższe niż podczas nauki w trybie typowych studiów niestacjonarnych, gdzie są to zjazdy 2-3-dniowe. Spotkania w trybie studiów e-learningowych trwają od 4 do 5 dni. Jest to ułatwienie dla studentów z zagranicy, którzy na takie spotkania przyjeżdżają z Indii, Norwegii, Anglii czy Chin.

Na jaką opiekę mogą liczyć studenci, którzy pokonają na te zajęcia tysiące kilometrów?

M.M.: Studentów, którzy przyjeżdżają zza granicy, kształcimy już od 8 lat. Zaczynaliśmy  od niewielkiej grupy osób z Ukrainy. Teraz cudzoziemcy pochodzą z 30 państw świata i stanowią 30% ogółu studentów WSPA. Zapewniamy im kompleksową opiekę. Jesteśmy w pełni przygotowani na ich pobyt w Lublinie. W tej sprawie współpracujemy zarówno z prywatnymi, jak i państwowymi akademikami. Dodatkowo wynajmujemy także mieszkania, by zapewnić studentom odpowiedni pobyt w naszym mieście. Muszę z radością przyznać, że studenci sami sobie także świetnie radzą. Opieka nad studentami jest według nas niezmiernie ważna. Obsługa studentów i kandydatów na naszej uczelni odbywa się w 4 językach: angielskim, rosyjskim, polskim i ukraińskim.

Na jakie kierunki mogą u Państwa aplikować osoby zainteresowane edukacją online?

M.M.: Zapraszamy do nauki poprzez platformę e-learningową na wszystkie dostępne na naszej uczelni kierunki. Znajdą się wśród nich zarówno studia licencjackie, inżynierskie, magisterskie oraz studia podyplomowe.

Czego oczekujecie Państwo od kandydatów?

M.M.: Przede wszystkim muszą oni posiadać wykształcenie średnie. Kandydat powinien mieć zdaną maturę. W przypadku wyboru kierunków anglojęzycznych wymagamy certyfikatu językowego. Cudzoziemcy powinni posiadać potwierdzoną znajomość języka polskiego, aczkolwiek zastrzegamy, że nasza uczelnia może tę znajomość języka potwierdzić. Na kierunkach Architektura i Projektowanie Wnętrz wymagamy teczki z rysunkami i prowadzimy także rozmowy kwalifikacyjne.

Nauczanie online łatwiej jest weryfikować?

M.M.: Bardzo prosta jest też weryfikacja prowadzenia tych zajęć, np. poprzez hospitację. Nie mamy tu do czynienia z sytuacją, kiedy zamykamy się w sali ze studentami i nikt nie ma dostępu do przekazywanych im informacji. Tutaj wszystko znajduje się na platformie, więc możemy mieć dostęp do każdego przedmiotu. Sprawdzamy w jaki sposób został przeprowadzony wykład, jakie metody zostały użyte i jak wygląda komunikacja wykładowcy ze studentem. Sprawdzamy też aktywność studentów. Możemy bez trudu przyjrzeć się każdemu elementowi w tym systemie kształcenia.

Czy e-learning to przyszłość nauczania?

M.M.: Moim zdaniem jest to przyszłość szkolnictwa, nie tylko wyższego. Spośród głównych celów strategicznych WSPA na lata 2015-2020 było rozszerzenie oferty uczelni w zakresie e-learning oraz blended learning. Przyznam, że cel ten został osiągnięty. Obecnie cały świat bardzo się zmienia. Stawiamy na kreatywność, czyli wykraczanie poza szablonowe postępowanie. W sferze szkolnictwa wyższego  niezmiernie ważne jest stosowanie nowoczesnych metod kształcenia np. symulacji, obserwacji, metody projektowej itp. Każdy ma dostęp do wiedzy przy pomocy nowoczesnych narzędzi. Wraz z postępem technologicznym zmienia się też rola wykładowcy czy nauczyciela. Znajomość typowych rozwiązań, przekazywanie wiedzy ogólnej są ważne w szkolnictwie, natomiast lepsze korzyści oraz pełne osiąganie efektów uczenia się może przynieść podmiotowe podejście  do studenta, w tym stosowanie nowoczesnych metod, przy pomocy których, student samodzielnie, poprzez własne doświadczanie procesów, podejmuje próby rozwiązania problemów czy zadań. Stawiamy też na mobilność. Mimo że teraz w czasach pandemii, może być to trudniejsze, to świat jest bardzo otwarty na różnorodność, a taka forma nauki dużo ułatwia. WSPA jest uczelnią międzynarodową. Obecnie kształcimy studentów z 30 krajów świata i niektórzy rzeczywiście, ze względu na dobre połączenie Lublina z innymi państwami dzięki bliskiemu sąsiedztwu lotniska, wybierali właśnie naszą uczelnię. Biorąc pod uwagę zjazdy, które odbywają się podczas takiej nauki online, jest to dla nich wygodne, by dolecieć z innego państwa docelowo do naszego miasta.

Więcej na temat rekrutacji przeczytasz tutaj

Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
oceniany
najnowszy najstarszy
Inline Feedbacks
View all comments
Izabela
Izabela
3 lat temu

Studia online na WSPA moim zdaniem są całkiem dobrze prowadzone. Mam porównanie do znajomych z innych uczelni i powiem szczerze, że jestem najbardziej z nich zadowolona. Wszystko jest zorganizowane i przemyślane, tak jak lubię.

marek.wa
marek.wa
2 lat temu
Reply to  Izabela

Iza powiem Ci ze sie całkowicie z Toba zgadzam!! Uczelnia bardzo ogarnia, nie znam nikogo kto by narzekal na organizacje