VI Liceum Ogólnokształcące im. Hugona Kołłątaja w Lublinie to szkoła, która stawia na innowacje, nie tylko w zakresie nauki, ale i zdrowia swoich uczniów. Niedawno w placówce powstało wyjątkowe miejsce – tężnia, ściana solankowa oraz las prekambryjski, które służą jako sposób na redukcję stresu i poprawę samopoczucia młodzieży. To projekt, który może zrewolucjonizować podejście do edukacji oraz wsparcia psychologicznego.
Innowacyjny projekt w VI LO w Lublinie
To dyrektorka VI Liceum Ogólnokształcącego w Lublinie Marzena Kamińska zainicjowała projekt pierwszej w województwie ściany solankowej i tężni w szkole. Celem było stworzenie przestrzeni, w której uczniowie będą mogli się wyciszyć i zregenerować między lekcjami. Sala ma być miejscem przypominającym naturę, z wszystkimi doznaniami zapachowymi i sensorycznymi, które towarzyszą obcowaniu z nią.
Korzyści zdrowotne i sensoryczne
Ściana solankowa w VI LO to nie tylko element estetyczny, ale także ma działanie zdrowotne. Zuzanna Kruk, absolwentka VI Liceum Ogólnokształcącego w Lublinie, podkreśla, że solankowa instalacja nawilża powietrze, co pozytywnie wpływa na drogi oddechowe uczniów. Dodatkowo zapach soli daje uczniom uczucie relaksu.
Uczniowie często dotykają ściany, co ma również pozytywny wpływ sensoryczny. Mogą też korzystać z przestrzeni wyposażonej w poduszki, hamaki i malowidła wykonane przez nich samych oraz nauczycieli. Miejsce jest idealne do krótkiej przerwy w ciągu dnia, by odzyskać siły przed dalszą częścią zajęć.
Edukacyjne walory sali
Projekt tężni i ściany solankowej nie ogranicza się jedynie do relaksu. Sala ma również wymiar edukacyjny. Na jednej ze ścian znajduje się malowidło przedstawiające las prekambryjski. Oprócz tego planowane są prezentacje dotyczące soli i minerałów, związane z działaniem tężni solnej i inhalacjami solankowymi. Dzięki temu uczniowie mają okazję połączyć wiedzę teoretyczną z doświadczeniami praktycznymi.
Wsparcie psychologiczne dla uczniów
Marzena Kamińska, dyrektor VI Liceum Ogólnokształcącego, podkreśla, że głównym celem projektu było poprawienie struktury szkoły i jej funkcjonowania w zakresie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego. Dyrektor zaznacza, że projekt przynosi bardzo pozytywne efekty.
– Młodzież chwali atmosferę, przyznaje, że dobrze czuje się w takim miejscu – mówi Marzena Kamińska. Dodatkowo, inicjatywa staje się inspiracją dla uczniów, którzy postanowili przenieść ideę tężni i ściany solankowej do swoich domów, malując obrazy i instalując podobne elementy w swoich przestrzeniach.
Przestrzeń dostępna dla wszystkich
Projekt nie tylko wpływa na uczniów VI LO, ale również na młodsze dzieci z pobliskiej szkoły podstawowej. Dyrektor Kamińska zapowiedziała, że sala z tężnią będzie dostępna nie tylko dla licealistów, ale także dla dzieci z pobliskiej podstawówki, co jeszcze bardziej rozszerzy zakres oddziaływania projektu.
Uczniowie chwalą inicjatywę
Uczniowie VI LO chwalą sobie nowe miejsce w szkole, które pozwala im odpocząć i zredukować stres.
– Jesteśmy zestresowani, a dzięki temu miejscu możemy w ciągu dnia się wyciszyć – mówi Julia Onyszko, uczennica klasy 3. – Odgłosy wody przypominają deszcz, a połączenie z innymi doznaniami w tej sali sprawia, że to miejsce na pewno będzie oblegane – dodaje.
Autor tekstu: Katarzyna Nastaj
Fot. Katarzyna Nastaj
1Zobacz galerię zdjęć