Czterodniowy tydzień nauki i zmiana systemu oceniania uczniów – to topowe tematy w edukacji, które będą nadal gorąco dyskutowane w 2024 r. Zmierzyli się z nimi także uczniowie, absolwenci, nauczyciele i rodzice z Międzynarodowego Liceum Ogólnokształcącego Paderewski w Lublinie, którzy wzięli udział w debatach oksfordzkich.

Czterodniowy tydzień nauki w szkole – tak czy nie?

Dynamiczne przemiany społeczno-gospodarcze i kulturowe wpływają na rozwój rynku pracy i edukacji. Jednocześnie wywołują dyskusję na temat zachowania równowagi pomiędzy wysiłkiem a regeneracją. Koncepcja czterodniowego tygodnia nauki budzi duże kontrowersje.

Drużyny z Liceum Paderewski (propozycja i opozycja), biorące udział w debacie oksfordzkiej, analizowały, jak czas nauki wpływa na produktywność, zdrowie psychiczne oraz fizyczne uczniów.

Propozycja argumentowała tezę, że czterodniowy tydzień szkoły pozwoli na efektywne nauczanie i zdobywanie wiedzy. Opozycja – że mniej czasu to zbyt duże obciążenie zarówno uczniów, jak i nauczycieli, a także ograniczenie możliwości na budowanie relacji społecznych z rówieśnikami.

Oceny a efektywność nauki

Podczas drugiej debaty oksfordzkiej drużyny z Paderewskiego poruszyły temat niezwykle ważny w edukacji, czyli mierzenie postępów w nauce. Przedmiotem dyskusji była istota i cel klasycznego systemu ocen w szkole.

Propozycja argumentowała, że klasyczny system motywuje jedynie do stosowania zasady „3Z” (zakuć, zdać, zapomnieć), a także wywołuje niezdrową rywalizację pomiędzy rówieśnikami. Drużyna opozycji nie zgadzała się z tezą, że brak klasycznych ocen stwarza bardziej przyjazne i efektywne środowisko do nauki, wskazując, że to nie oceny demotywują uczniów – a raczej sposoby ewaluacji.

Jubileusz 30-lecia Liceum Paderewski

Debata oksfordzka to element jubileuszu 30-lecia, który Międzynarodowe Liceum Ogólnokształcące Paderewski obchodzi w bieżącym roku szkolnym.

Wydarzenie odbyło się 21 grudnia w Centrum Spotkania Kultur w Lublinie. Motywem przewodnim jubileuszu była idea dialogu, rzeczowej wymiany zdań i porozumienia – wartości ważne dla Liceum Paderewski. Uroczystość uświetniły występy związanego ze szkołą Chóru Akademos High School.

Podczas jubileuszu nauczyciele związani z Międzynarodowym Liceum Ogólnokształcącym Paderewski otrzymali medale Prezydenta Miasta Lublin, które wręczyła Ewa Dumkiewicz-Sprawka, dyrektor Wydziały Oświaty i Wychowania UM Lublin.

Źródło: Liceum Paderewski

Fot. Liceum Paderewski

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments