Karty komunikacji dla g/Głuchych to nowe narzędzie poprawiające dostępność oferty turystycznej Lublina dla osób ze specjalnymi potrzebami. Z myślą o nich, Lokalna Organizacja Turystyczna Metropolia Lublin opracowała i zaprojektowała karty komunikacji ułatwiające g/Głuchym porozumiewanie się z obsługą obiektów gastronomicznych i kulturalnych.
Karta komunikacji dla g/Głuchych to zbiory piktogramów oraz krótkich komunikatów słownych podzielonych na kilka części, które ułatwiają porozumiewanie się ze słyszącymi. Pomysłodawcą wdrożenia ich do branży noclegowej była Zachodniomazurska Lokalna Organizacja Turystyczna. Następnie LOT Metropolia Lublin wprowadziła to rozwiązanie w Lublinie, a dzięki wsparciu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego rozszerza je o karty dla gastronomii i obiektów kultury.
– Karty zawierają najczęściej pojawiające się zapytania i potrzeby podczas wizyty w restauracji czy obiekcie kulturalnym. Dzięki temu prostemu rozwiązaniu, g/Głusi mogą czuć się komfortowo w komunikacji z obsługującymi ich osobami słyszącymi, które zazwyczaj nie znają Polskiego Języka Migowego – mówi Krzysztof Raganowicz, prezes Lokalnej Organizacji Turystycznej Metropolia Lublin.
Osoba g/Głucha może za pomocą karty komunikować swoje potrzeby i zapytać o szczegóły, mając gwarancję, że kelner czy kasjer ją zrozumie.
– Za pomocą karty można zapytać m.in. o to, czy w lokalu znajduje się wolny stolik, dowiedzieć się o dostępność dań wegetariańskich czy wegańskich, ale również o alergenach, jak długo trzeba czekać na zamówienie, zapytać o możliwość płatności kartą lub gotówką, drogę do toalety, hasło do Wi-Fi, a także, gdzie znajduje się najbliższy bankomat oraz czy w lokalu znajduje się osoba, która zna język migowy – dodaje Krzysztof Raganowicz.
Udział w turystyce osób g/Głuchych jest utrudniony przez m.in. trudności w porozumiewaniu się z osobami słyszącymi, nieodbieranie bodźców dźwiękowych oraz brak świadomości słyszących w zakresie ich specjalnych potrzeb. Mimo tych wyzwań, przy niewielkim wysiłku ze strony branży turystycznej, może być ona dla nich w pełni dostępna. Jednym z kroków, który ma w tym pomóc, jest zniwelowanie barier komunikacyjnych. Powstałe narzędzie jest owocem wielu miesięcy prac. Karta została skonsultowana wielowymiarowo przez reprezentantów lubelskiego środowiska g/Głuchych tak, by jak najlepiej odpowiadała na ich praktyczne potrzeby podczas wizyt w restauracjach, muzeach czy galeriach.
– To nie pierwsza inicjatywa stworzona przez nasze stowarzyszenie z myślą o osobach g/Głuchych. Wcześniej wprowadziliśmy już takie karty do obiektów hotelowych w Lublinie. Prowadziliśmy również spacery po Lublinie z przewodnikiem z tłumaczeniem na Polski Język Migowy. Systematycznie edukujemy naszą kadrę w zakresie specjalnych potrzeb osób g/Głuchych – dodaje Anna Nieoczym, kierownik Centrum Inspiracji Turystycznej w Lublinie.
Fot. Materiały prasowe