Nasz układ odpornościowy chroni nas przed różnymi infekcjami, bakteriami czy wirusami. Kiedy jednak jest w słabej kondycji, trudniej jest nam zachować zdrowie, a przy okazji uchronić się przed koronawirusem. Dlatego też, aby polepszyć swoją odporność warto wprowadzić do swojej diety wartościowe składniki zawarte w płynach, pożywieniu lub w przyprawach.

Kurkuma

Kurkuma znana jest jako jasnożółta, gorzka przyprawa często stosowana w kuchni indyjskiej. Niektórzy nie wiedzą jednak, że to naturalny antybiotyk, który ma właściwości przeciwzapalne, przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwgrzybicze. Wszystko dzięki jej głównemu, aktywnemu składnikowi, czyli kurkuminie, która nadaje kurkumie charakterystyczny odcień. Pomaga ona jednak również wzmocnić układ odpornościowy nawet u osób z zaburzeniami odporności poprzez zwiększenie zdolności immunomodulacyjnych organizmu, czyli stymulacji systemu immunologicznego. Dlatego w swojej diecie warto pamiętać o kurkumie, którą można dodać do różnych potraw, herbaty czy mleka.

Szpinak

W czasie przymusowego pobytu w domu nie zapomnijcie także o zwiększającym witalność szpinaku. Warzywo znajduje się na liście bardzo pożywnych produktów, ponieważ zawiera wiele składników odżywczych i przeciwutleniaczy. Wśród tych ostatnich wyróżnia się kwercetyna, która zapobiega infekcjom i stanom zapalnym. Drugim takim składnikiem są karotenoidy – pigmenty naturalnie występujące w szpinaku i wielu innych roślinach, które po spożyciu są przekształcane w witaminę A. Ta z kolei pomaga w podnoszeniu naszej odporności oraz chroni naszą skórę, błony śluzowe, drogi oddechowe, moczowe i jelitowe przed różnego rodzaju bakteriami i wirusami.

Zielona herbata

Kiedy w prosty sposób potrzebujemy skutecznie wzmocnić swoją odporność, warto sięgnąć po prostu po zieloną herbatę. Ten gorący napój zawiera wiele składników odżywczych, które silnie działają na organizm i pomagają wzmocnić układ odpornościowy. Między innymi jest bogaty w przeciwutleniacze zwane polifenolami. To skuteczne środki zwalczające infekcje, które chronią organizm przed potencjalnymi wirusami, infekcjami i chorobami.

Imbir

Już nasze mamy i babcie zdawały się na działanie imbiru podczas okresu chorobowego i miały całkowitą rację. Badania wykazały, że ta przyprawa ma silne właściwości przeciwutleniające, przeciwzapalne i przeciwdrobnoustrojowe. Pomaga więc zwiększyć funkcje odpornościowe i zwalczać uszkodzenia komórkowe, a przy tym imbir oczyszcza nasz układ limfatyczny. Możesz więc cieszyć się tą świeżą przyprawą, dodając ją do soku, herbaty lub przyprawiać nią dania czy desery.

Owoce cytrusowe

Owoce należące do grona cytrusów są bogate w witaminę C. Ten składnik jest nam potrzebny do rozwoju i wzrostu oraz do naprawy tkanek w organizmie. Uważa się też, że witamina C odpowiada za sprawne funkcjonowanie układu odpornościowego i zwiększa produkcję białych krwinek, a to klucz do walki z infekcjami. Nasz organizm nie produkuje jednak tego składnika samodzielnie ani go nie magazynuje, dlatego musimy dostarczać go sobie, aby zachować zdrowie. Witaminę C znajdziemy więc w: cytrynach, grejpfrutach, pomarańczach, mandarynkach i limonkach.

Czosnek

Czosnek jest składnikiem większości kuchni świata, a od wielu wieków uchodzi za roślinę, która zwalcza potencjalne infekcje. Za tę właściwość odpowiada zawarty w nim składnik zwany allicyną, który poprawia zdolność komórek odpornościowych do walki z wirusem przeziębienia i grypy, ale też z infekcjami wirusowymi, grzybiczymi i bakteryjnymi.

Aby jak najlepiej czerpać korzyści z działania tego związku, należy spożyć surowy czosnek, który został wcześniej pokrojony lub posiekany. Wówczas uwalniana jest właśnie allicyna.

Brokuły

Zielone brokuły słyną ze swoich wartości odżywczych i wspaniałego smaku. Oprócz tego, że są jednymi z najzdrowszych warzyw, to jeszcze zawierają w sobie między innymi witaminę A, i E, a także błonnik.

Witamina A pomaga naszemu organizmowi regulować układ odpornościowy i może uchronić nas przed infekcją. Jeśli chodzi natomiast o witaminę E, to jest ona mocnym przeciwutleniaczem, przez co pomaga neutralizować wolne rodniki w organizmie i ochrania nas przed chorobami zakaźnymi. Ponadto błonnik prebiotyczny zawarty w brokułach wspiera probiotyki, czyli dobre bakterie żyjące w naszym przewodzie pokarmowym, pomagając się im rozwijać. Pamiętajmy jednak o tym, aby nie gotować długo brokułów, ponieważ wydłużając ich czas przygotowania, naruszamy ich wartości odżywcze.

Kefir

Jeśli chcemy włączyć probiotyki do swojej codziennej diety, powinniśmy regularnie spożywać kefir. Ten sfermentowany napój mleczny zawiera żywe kultury bakterii i łączy w sobie właściwości wzmacniające odporność. Probiotyki to żywe mikroorganizmy znajdujące się w jelitach, które chronią nasz przewód pokarmowy. Pomagają więc obniżyć zachorowalność na infekcje i wspomagają zdrowie układu odpornościowego. Pijąc kefir, możemy natomiast zmniejszyć stan zapalny organizmu i zwalczyć niechciane bakterie.

Ziarna słonecznika

Jeśli szukasz odżywczej przekąski lub dodatku do sałatki, wybierz nasiona słonecznika pełne witaminy E, silnego przeciwutleniacza, który pomaga zwiększyć odporność, zwalczając wolne rodniki, które mogą uszkodzić komórki. Jest także ważny w regulacji i utrzymaniu funkcji układu odpornościowego, stymulując go. Dodatkowo nasiona słonecznika zawierają również selen, który pomaga naszemu organizmowi kontrolować uszkodzenia komórek.

Soczewica

Soczewica, która należy do rodziny jadalnych roślin strączkowych, jest nie tylko pyszna, ale może również pomóc nam zachować zdrowie. Zawiera cynk, który jest minerałem niezbędnym do produkcji niektórych komórek odpornościowych, które zwalczają infekcje.

W tym warzywie można również znaleźć prebiotyki, które sprzyjają namnażaniu się
i przetrwaniu dobrych bakterii w naszym organizmie, a także prozdrowotne polifenole mające silne działanie przeciwutleniające i przeciwzapalne.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o