Gotowe są wstępne koncepcje nowego zagospodarowania pięciu ulic w ścisłym centrum Lublina. Opracowania, których jednym z głównych celów było wprowadzenie zieleni w przestrzeń miasta, dotyczą ulic Szambelańskiej, Gilasa, Przechodniej, Zielonej oraz fragmentu ul. Staszica.

– To dopiero pierwszy krok do powstania w przyszłości w Lublinie przestrzeni typu woonerf, łączących funkcje deptaka, ulicy, parkingu oraz strefy spotkań mieszkańców. Już w tej chwili są to w większości ulice z ograniczoną funkcją ruchu pojazdów, dopuszczające ruch rowerowy i dające pierwszeństwo pieszym – mówi Artur Szymczyk, zastępca prezydenta Lublina ds. inwestycji i rozwoju.

Koncepcja dla ul. Szambelańskiej

Koncepcja zakłada wyeliminowanie z przestrzeni ulicy wszystkich kontenerów na odpady oraz toalety wolnostojącej. Dla gromadzenia odpadów proponuje się zastosowanie podziemnych pojemników zlokalizowanych w ulicy Olejnej przy szczycie kamienicy Lubartowska 13. Podstawowym elementem ulicy Szambelańskiej powinna być zieleń, której obecność podkreśli, ale nie zdominuje historycznego krajobrazu. W narożniku kamienic Lubartowska 1 i Lubartowska 3 zaprojektowano grab kolumnowy posadzony w gruncie po rozpłytowaniu nawierzchni. W południowej części ulicy, przy zachodniej elewacji zabudowy Bramowa 2-8 przewidziano cztery donice z zielenią niską (hortensjami, bluszczem i miętą), a naprzeciw kamienicy Lubartowska 5 – cztery donice z grabem w formie palmety.

Zaprojektowano zaakcentowanie donicami z zielenią niską wejść do kamienic. Wzdłuż granicy pomiędzy pasem drogowym zaplanowano również żywopłot formowany z grabu sadzony w gruncie wraz z fiołkiem wonnym lub konwalią. Sposób rozmieszczenia elementów zieleni umożliwiłby okazjonalne lokalizowanie straganów handlowych oferujących potrawy i wyroby regionalne. Z małym wyjątkiem nie przewiduje się wymiany nawierzchni tej ulicy.

Koncepcja dla ul. Jana Gilasa

Pierwszym krokiem przy nowym jej zagospodarowania byłaby konieczność usunięcia istniejącego tam konteneru oraz stałego słupka wjazdowego przy południowo-zachodnim narożniku kamienicy Gilasa 2. W jego miejsce koncepcja proponuje zainstalowanie automatycznego słupka zasilanego energią elektryczną lub słoneczną. Ruch samochodowy powinien zostać ograniczony do minimum wynikającego z koniecznej obsługi zlokalizowanych tu posesji. Koncepcja dopuszcza ruch rowerowy, z zastrzeżeniem pierwszeństwa dla pieszych i ich bezpieczeństwa oraz wyklucza możliwość parkowania samochodów.

Dokument zakłada również wymianę nawierzchni w całym pasie drogowym, z zastosowaniem rozwiązań bez krawężników, z eliminacją barier wysokościowych. Piesi mają być w tym miejscu bezpieczni i czuć się komfortowo. Sama nowa nawierzchnia ulicy powinna być analogiczna do deptaka Krakowskiego Przedmieścia. Inne elementy w tym miejscu to stojaki dla rowerów i kosze na śmieci oraz niskie płotki zabezpieczające zieleń sadzoną w gruncie. Ważnym elementem tej przestrzeni powinna być zieleń – nasadzenia w donicach od strony południowej ulicy dwóch grabów oraz wiśni jedońskiej. Część nasadzeń krzewów ozdobnych, pnączy oraz kompozycji roślin okrywowych powinna zostać wykonana w gruncie, w miejscach rozpłytowanych, część w donicach. Koncepcja umożliwia lokalizowanie sezonowych ogródków gastronomicznych po prawej i lewej stronie głównego ciągu spacerowego.

Koncepcja dla ul. Przechodniej

W koncepcji zaprojektowano podobne rozwiązania jak w przypadku ul. Gilasa w zakresie wyboru nowej nawierzchni ulicy i oświetlenia. Zakłada się demontaż istniejących słupków zabezpieczających. Projektowane nasadzenia zaplanowano głównie w gruncie, w miejscach rozpłytowanych i powinny być one zabezpieczone ażurowymi metalowymi płotkami. Inne nasadzenia w donicach zlokalizowano głównie obok wejść do lokali. Projektowana zieleń to przede wszystkim krzewy ozdobne – hortensja piłkowana, irga, śnieguliczka, a także pnącza i kompozycje mieszane złożone z bylin i roślin pachnących. Koncepcja również dopuszcza tu lokalizację ogródków gastronomicznych.

Koncepcja dla ul. Zielonej

Projekt koncepcyjny utrzymuje dotychczasową funkcję ulicy oznaczoną jako strefa zamieszkania, z dopuszczeniem jednokierunkowego ruchu pojazdów mechanicznych z dojazdami o charakterze lokalnym, koniecznymi dla obsługi zabudowy zlokalizowanej po obu stronach ulicy, natomiast zakłada likwidację miejsc postojowych dla samochodów. Ewentualna wymiana nawierzchni w całym pasie drogowym ulicy powinna zakładać użycie materiałów bez krawężników, z eliminacją wszelkich barier wysokościowych, by zapewnić komfort w poruszaniu się pieszym. W osi ulicy innym rodzajem nawierzchni wyróżniono pas ruchu samochodowego o szerokości 3 m, po którym mogą poruszać się samochody na powyższych warunkach. W strefie zachodniej ulicy Zielonej zaprojektowano stworzenie miejsca wypoczynku w bezpośrednim sąsiedztwie zieleni – projektowanych wiśni jedońskich podszytych bluszczem i niskimi krzewami, po obu stronach każdej z nich sytuując ławki z oparciem.

Koncepcja zakłada wprowadzenie różnych form zieleni w rozpłytowanej nawierzchni. Cztery drzewa (również wiśnie jedońskie) zlokalizowano w północnej pierzei ulicy w gruncie lub w donicach, z podbudową z krzewów, bylin i ziół. Koncepcja zakłada zachowanie istniejącego oświetlenia ulicy latarniami stojącymi oraz umieszczonymi na elewacjach, jednak z uwagi na niejednorodną formę opraw oraz przestarzałą technologię – proponuje ich wymianę na ledowe źródło światła. Latarnie stojące i elewacyjne powinny być analogiczne do tych na Krakowskim Przedmieściu.

Koncepcja dla fragmentu ul. Staszica

Opracowanie dotyczy krótkiego fragmentu ulicy Staszica na odcinku pomiędzy ulicą Zieloną a Krakowskim Przedmieściem. W osi ulicy odmiennym rodzajem nawierzchni zaprojektowano główny pas spacerowy, poszerzony w części północnej ulicy do 4,5 m. Strefy ulicy usytuowane przy elewacjach kamienic powinny zostać przeznaczone na zieleń i miejsca do wypoczynku. Dokument zakłada posadzenie w gruncie wiśni jedońskich, podszytych bluszczem i niskimi krzewami, po obu stronach każdej z nich lokując ławki z oparciem. Obok zaprojektowano również szpaler platanów, które mają z czasem zastąpić istniejące tam robinie akacjowe.

W północnej części tego odcinka ulicy, po zachodniej stronie zaplanowano dwa platany sadzone w gruncie, również podszyte bluszczem i niskimi krzewami oraz nasadzenia niskiej zieleni. Elementy małej architektury to stojaki dla rowerów i kosze na śmieci oraz niskie metalowe płotki zabezpieczające zieleń. Oświetlenie ulicy powinno zostać uzupełnione poprzez zastosowanie w nawierzchni oświetlenia w formie punktowych dogruntowych opraw świetlnych podświetlających drzewa oraz podkreślających kierunek środkowej części ulicy.

Źródło: Biuro prasowe UM Lublin

Wizualizacje: Biuro prasowe UM Lublin

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments