8 kroków do efektywnej pracy w domu

0
97

Choć nie każda praca musi być ściśle związana z miejscem jej wykonywania, to pojęcie pracy zawodowej w domu jest stosunkowo nowe. Niezależnie od tego, czy pracujesz dla konkretnej firmy, w zespole, na własną działalność, czy jako freelancer – ogólne zasady pracy zdalnej są podobne.

Każdy kto choć przez chwilę pracował z domu, wie jak wiele możliwości daje ta forma pracy. Skupmy się jednak na tym, jak poradzić sobie z ciemniejszą stroną homeworkingu – czyli samoorganizacją pracy.

  1. Ustal jasne zasady dla siebie, współpracowników i bliskich. W organizacji pracy w przestrzeni domowej najważniejsze jest przestawienie się z domownika w pracownika. Dotyczy to zarówno ciebie, jak i otaczających cię osób. Nie ulegaj opiniom, że „skoro jesteś w domu, to możesz przy okazji coś zrobić”, bo twoje skupienie się rozproszy, a czas, który miałeś poświęcić zaplanowanym zadaniom magicznie zapełni się obowiązkami domowymi.
  2. Określ konkretne godziny, w których pracujesz i przestrzegaj ich. Najlepiej dostosuj je do swojego cyklu dobowego oraz do standardów godzinowych obowiązujących w danej branży. Dzięki temu łatwiej będzie ci komunikować się z zespołem w biurze, czy klientami. Pomoże ci to również odejść od komputera, gdy dzień roboczy się skończy.
  3. Rozgranicz sprawy prywatne od zawodowych. Gdy pracujesz staraj się nie odbierać prywatnych telefonów, załóż osobnego, służbowego maila. Nie załatwiaj spraw niezwiązanych z pracą, jeśli nie są naprawdę pilne. Jeżeli pracujesz na swoim prywatnym komputerze, warto jest założyć osobne konto użytkownika, na którym nie będziesz miał dostępu do wszystkich folderów. Dzięki temu twojej uwagi nie będą rozpraszały, np. ikonki gier na pulpicie lub zdjęcia z ostatnich wakacji i skupisz się na firmowych tematach.
  4. Zorganizuj sobie miejsce pracy. Idealnym rozwiązaniem byłoby mieć osobny pokój do pracy, do którego niepotrzebnie nie wchodzą inni domownicy. Jednak nie zawsze jest taka możliwość. Dlatego zagospodaruj przestrzeń, którą masz i trzymaj dyscyplinę. Zadbaj, by biurko było zawsze czyste i gotowe do pracy. Jeżeli znajduje się ono w większym, ogólnodostępnym pokoju możesz odgrodzić je parawanem, drewnianymi roletami lub wysokim regałem. Usuń z widoku wszystkie rozpraszające i niezwiązane z pracą rzeczy (szczególnie pilot od telewizora i krzyżówki).
  5. Zachowuj się jakbyś faktycznie wychodził do pracy. Ubierz się odpowiednio, nawet jeżeli cały dzień będziesz siedzieć w domu. To pozwoli nastawić ci się na pracę. Jeżeli trudno jest ci się przestawić, dobrym pomysłem może okazać się krótki spacer (nawet wokół bloku lub do pobliskiego sklepu), który nada rytm dniu i będzie wyraźnym rozgranicznikiem „biurowego” i „domowego” czasu. Dodatkowo miej przekąski pod ręką. Podczas 8-godzinnej pracy można zgłodnieć, więc zawsze zadbaj o „coś na ząb”. Koniecznie trzymaj takie rzeczy w pomieszczeniu, w którym pracujesz. Wyjście do kuchni w poszukiwaniu czegoś do jedzenia może zająć dużo więcej czasu i rozproszyć skupienie na pracy.
  6. Bądź offline, jeśli jest to możliwe. Jeżeli twoja praca nie wymaga stałego połączenia z Internetem i twojej natychmiastowej reakcji, np. na wiadomości – wyłącz go. Zdecydowanie łatwiej będziesz mógł się skupić bez możliwości sprawdzenia co dzieje się w sieci. Możliwe, że podłączenie do sieci jest niezbędne dla twojej pracy, wtedy możesz rygorystycznie pilnować, by „nie odpłynąć” przeglądając Facebooka lub czytając niezwiązane z pracą artykuły. Wyloguj się z prywatnej poczty i wyłącz Internet w komórce, zminimalizuje to liczbę rozpraszających powiadomień.
  7. Odpoczywaj, bo w każdej pracy jest czas na przerwę. Możesz pracować w trybie 1 godzina przy komputerze i 5 minut przerwy, albo robić rzadszy, ale dłuższy odpoczynek. To pozwoli ci na zebranie myśli, rozprostowanie nóg, zrobienie świeżej kawy oraz da odpocząć twoim oczom.
  8. Wyjdź czasem do ludzi, bo samotność może męczyć. Właśnie dlatego powstały miejsca coworkingowe, by osoby pracujące zdalnie mogły zaznać trochę integracji. Bardzo często jest tak, że nawet krótka niezobowiązująca rozmowa może skutkować w nowe, kreatywne pomysły. Wymiana doświadczeń z innymi to niezwykle ważny element pracy, dlatego postaraj się raz na jakiś czas popracować poza domem, z innymi ludźmi.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o