Lekarz pierwszego kontaktu nie może, poza kilkoma wyjątkami, narzucić wizyty w formie teleporady. Teraz to pacjent wybiera, jaką formę wizyty preferuje. Sprawdźcie, jakie to wyjątki.

Lekarz nie może odmówić bezpośredniej wizyty, gdy nie wyraża zgody na teleporadę pacjent lub opiekun ustawowy pacjenta. Nie może również w przypadku, gdy pacjent cierpi na przewlekłą chorobę i nastąpiło u niego pogorszenie stanu zdrowia lub zmieniły się objawy choroby, istnieje podejrzenie choroby nowotworowej lub dziecko nie ma jeszcze 6 lat. Jeżeli pacjent jest umówiony na pierwszą wizytę u lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki lekarskiej, których wskazał w deklaracji wyboru, taka wizyta musi odbyć się również w formie stacjonarnej.

Jeżeli lekarz odmawia przyjęcia bezpośrednio w placówce należy zadzwonić pod numer Telefonicznej Informacji Pacjenta 800 190 590 i zgłoś tę oraz inne nieprawidłowości.

Teleporady

Pacjent nadal może skorzystać z teleporady, jeśli jest podejrzenie zakażenia COVID-19, gdy potrzebuje recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz posiada dokumentację medyczną oraz gdy potrzebuje zaświadczenia o stanie zdrowia.

Jeżeli pacjent potrzebuje zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuację poprzedniego zlecenia, a lekarz ma dokumentację medyczną również taka osoba może załatwić sprawę telefonicznie.

Teleporada jest również dozwolona jeśli dziecko poniżej 6 roku życia korzysta z porady kontrolnej, którą lekarz ustalił podczas bezpośredniej wizyty i która nie polega na fizycznym badaniu.

Co pacjent uzyska poprzez teleporadę u swojego lekarza? Uzyska między innymi zalecenia, e-skierowania, e-receptę, e-zwolnienie, jak i zlecenie na test COVID-19. Placówka lecznicza podstawowej opieki zdrowotnej ma obowiązek informować o warunkach udzielania teleporad. Musi to robić jednak w miejscu leczenia, na stronie internetowej i telefonicznie na prośbę pacjenta. Teleporada jest udzielana nie później niż w pierwszym dniu roboczym po dniu zgłoszenia się pacjenta do placówki za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, systemu łączności lub osobiście lub w późniejszym terminie, jeśli ustalimy go w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym.

Co zrobić jeśli przychodnia jest zamknięta? Jeśli przychodnia została zamknięta, pacjent może skorzystać z innej. Na stronach internetowych oddziałów wojewódzkich NFZ znajdzie on aktualne listy poradni POZ, które udzielają teleporad oraz wykazy otwartych poradni specjalistycznych, gabinetów ginekologicznych i stomatologicznych.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments