Przedmiotu Historia i teraźniejszość uczniowie zaczną się uczyć od 1 września. Został do niego przygotowany podręcznik “HiT” autorstwa Wojciecha Roszkowskiego. Jednak zawiera on sporo kontrowersyjnych treści, dlatego lubelskie szkoły nie chcą z niego uczyć.

Historia i Teraźniejszość od nowego roku szkolnego ma zastąpić popularną Wiedzę o Społeczeństwie. Książka prof. Wojciecha Roszkowskiego budzi tak wiele kontrowersji, że lubelskie placówki nie chcą, aby z nich uczono, bo treści w niej zawarte daleko odbiegają od założenia przedmiotu. Kontrowersyjne treści w podręczniku dotyczą m.in. dzieci poczętych metodą in vitro, LGBT, dzieci z rozbitych rodzin, ateistów, a nawet fanów Beatlesów.

– Większość historyków jest przeciw tej książce. Uznajemy ją za mocno nierzetelną i kontrowersyjną – mówi nam anonimowo historyk z jednej ze szkół w Lublinie.

Pierwszym liceum w Lublinie, które zdecydowało się otwarcie zaprotestować wprowadzenie proponowanej przez MEN książki do HiT-u jest XIX Liceum Ogólnokształcące im. Marii i Jerzego Kuncewiczów w Lublinie.

– Czekamy na zatwierdzenie pozostałych podręczników i wtedy podejmiemy decyzję, z której książki będziemy uczyć. Nie wprowadzamy książki proponowanej przez ministerstwo ze względu na kontrowersje – krótko komentuje mgr Joanna Jędruszczak, wicedyrektor XIX Liceum Ogólnokształcącego w Lublinie. Przez swój sprzeciw wobec tej pozycji naukowej szkoła otrzymała tytuł „Szkoły wolnej od (s)HIT-u”, który nadawany jest przez Stowarzyszenie Wolna Szkoła.

Książki do HiT-u proponowanej przez MEN nie wprowadzi raczej IX Liceum Ogólnokształcące w Lublinie. – Sytuacja w IX Liceum wygląda tak, że pod koniec czerwca zebrała się komisja historyków, ponieważ jesteśmy zobowiązani jako szkoła podać naszym przyszłym uczniom zestaw książek. W czerwcu jeszcze żadna z tych pozycji nie miała dopuszczenia, więc na stronie szkoły znajduje się inna książka wydana przez WSiP (Wydawnictwa Szkole i Pedagogiczne – przyp. red.) do tego przedmiotu, ale z dopiskiem, żeby jej jeszcze nie nabywać, bo nie jest dopuszczona – wyjaśnia Radosław Borzęcki, dyrektor IX Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika w Lublinie.

Książce wydawnictwa WSiP brakuje już tylko jednej recenzji językowej. – Wszyscy wiemy, że najważniejsze jest to, aby zrealizować podstawę programową, a książka jest tylko dodatkiem. Nauczyciele nie muszą wybierać żadnego podręcznika – podkreśla dyr. Radosław Borzęcki.

Decyzji jeszcze nie podjęli również nauczyciele katolickiego XXI Liceum Ogólnokształcącego im. św. Stanisława Kostki w Lublinie, czyli popularnego „Biskupiaka”. – We wrześniu dopiero będzie decyzja w sprawie tej książki, więc nie potrafię jeszcze powiedzieć, czy będzie ona obowiązywała. Cały czas trwają dyskusje na ten temat – tłumaczy Paweł Putowski, wicedyrektor Biskupiaka.

Zespół Szkół Chemicznych i Przemysłu Spożywczego w Lublinie wpisał książkę Roszkowskiego na listę podręczników dla klas 1. Ale nie oznacza to jeszcze, że uczniowie będą się z niego uczyć. – W czerwcu nie było innych podręczników, dlatego go przyjęliśmy. Ostateczna decyzja czy będziemy z niego korzystać zapadnie dopiero we wrześniu. Nauczyciele nie znali wtedy jeszcze tej książki, ale teraz są wokół niej takie kontrowersje, że jasne jest, że będzie to raczej inny podręcznik – przyznaje Barbara Sieńko, wicedyrektor ZSCHiPS w Lublinie.

O komentarz poprosiliśmy również pochodzącego z Lublina Przemysława Czarnka, ministra edukacji narodowej. – To nauczyciele decydują zawsze z jakiego podręcznika i czy w ogóle z jakiegokolwiek korzystają prowadząc zajęcia. My żadnego podręcznika nie narzucamy – skwitował krótko minister.

Obecnie, na liście podręczników widnieje jeszcze konkurencyjna pozycja pt. „Historia i teraźniejszość” wydawnictwa WSiP, autorstwa Izabelli Modzelewskiej-Rysak, Leszka Rysaka, Adama Ciska i Karola Wilczyńskiego. Ale przechodzi obecnie proces akceptacji.

Książkę do przedmiotu Historia i Teraźniejszość profesora Wojciecha Roszkowskiego można nabyć w cenie od 45 zł do 50 zł.

Fot. Zdjęcie poglądowe / Pexels

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments