Jak wybrać domenę dla strony WWW?

0
83

Czy wiesz, co wpływa na rozpoznawalność i wizerunek przedsiębiorstwa w sieci? Jak się okazuje, do najważniejszych elementów należy zaliczyć przede wszystkim unikalny adres firmowej witryny. Jest to bowiem zazwyczaj pierwszy punkt styku użytkownika Internetu – i jednocześnie potencjalnego klienta – z Twoją marką. Z tego też powodu dobór nie może być przypadkowy. Dlatego warto wiedzieć, jak wybrać domenę dla strony internetowej. Zapoznaj się więc z naszym poradnikiem i sprawdź, jaka powinna być nazwa serwisu i jak ją zarejestrować.

Co to jest domena internetowa i dlaczego warto o nią zadbać?

Masz własny biznes, ale nie jesteś aktywny/aktywna w sieci? To błąd! Obecność w Internecie to dzisiaj podstawa działalności każdej nowoczesnej firmy. W ten sposób możesz prowadzić różnorodne działania marketingowe, kreować wizerunek czy budować zaufanie i autorytet wśród potencjalnych klientów. A potrzebujesz do tego już tylko skutecznej strony WWW.

Pamiętaj, że bez względu na to, czy Twoim zadaniem jest tworzenie sklepu internetowego, firmowej witryny czy własnego bloga, to musisz zadbać w szczególności o domenę internetową. Wraz z hostingiem, atrakcyjnym projektem graficznym i wysokiej jakości treścią stanowi fundament każdego serwisu – pozwala dotrzeć do potencjalnych klientów. Jest to bowiem pierwszy element budujący tożsamość Twojego biznesu w sieci, z którym ma do czynienia internauta.

Zastanawiasz się, czym jest domena internetowa? To unikalny adres, pod którym można znaleźć konkretną stronę WWW. Choć jest on przypisany do jednej witryny, to może znajdować się pod nim wiele elementów. Staranny wybór może w tym przypadku nie tylko zwiększyć liczbę odwiedzających, ale również wzmocnić zainteresowanie marką i jej ofertą.

Z czego składają się domeny internetowe?

Wiesz już, że domena jest wizytówką Twojej firmy w sieci. To w końcu ona jest widoczna w pasku przeglądarki i to nią posługują się potencjalni klienci. Wybrany przez Ciebie adres będzie niepowtarzalny na całym świecie, a korzystający z niego użytkownicy, będą odwoływać się do konkretnego zasobu w Internecie.

Zanim jednak wybierzesz domenę dla strony, to warto przyjrzeć się dwóm kluczowym elementom, z których składa się adres WWW. A są to:

  • nazwa główna

Fundamentem atrakcyjnej domeny jest właściwa nazwa główna, która informuje o tożsamości. Do jej stworzenia można wykorzystać cyfry, litery, znaki np. „-” oraz symbole diakrytyczne – nie wszystkie wymienione elementy się jednak sprawdzają, o czym piszemy w dalszej części tekstu. Za adres IP służą zazwyczaj określenia związane z firmą, oferowanymi produktami i usługami bądź frazy dopasowane do danej branży. Odejścia od tej reguły wynikają zazwyczaj z zajęcia wolnej domeny przez np. konkurencję.

  • rozszerzenie

Obok nazwy domeny równie ważnym elementem są końcówki adresu internetowego. Rozszerzenie przekazuje informacje o specyfice i cechach danej strony WWW czy e-sklepu. Możesz wybierać z odgórnie ustalonych wariantów, a decyzja powinna być dobrze przemyślana, ponieważ za pomocą sufiksów możemy wskazać również zasięg działalności, kraj rejestracji, przeznaczenie i rodzaj witryny oraz język publikowanych treści.

Musisz wiedzieć, że nazwa główna i rozszerzenie tworzą razem root domain, czyli najwyższy w hierarchii strony adres. Poza tym wszystkie domeny składają się ponadto z subdomeny WWW lub innej oraz z internetowego protokołu http:// albo https:// (drugi z wymienionych oznacza, że witryna została zabezpieczona certyfikatem SSL zapewniającym bezpieczeństwo).

Wybór domeny dla strony internetowej – wskazówki i zasady

Wiedząc, jak zbudowana jest domena internetowa, możesz już przejść do dopasowania odpowiedniej nazwy i właściwego rozszerzenia. Zdajemy sobie sprawę, że wybór adresu jest równie ważnym, co trudnym zadaniem. Dlatego, choć nie istnieje uniwersalna instrukcja, to przy podejmowaniu ostatecznej decyzji warto kierować się kilkoma ważnymi zasadami.

1. Postaw na nazwę domeny dopasowaną do branży

Musisz zdawać sobie sprawę, że tym od czego zależy skuteczność domeny, jest jej nazwa. Raz wybrana opcja będzie stale pracować na sukces Twojego biznesu w sieci. Aby adres witryny przyciągał klientów i budował pozytywny wizerunek, powinien w mniejszym lub większym stopniu nawiązywać do działalności przedsiębiorstwa oraz zawartości witryny.

Ważne jest, aby odbiorca, słysząc nazwę, od razu wiedział, co znajdzie na danej stronie. Dlatego warto wybrać domenę tożsamą z nazwą Twojej firmy – to świetny sposób na budowanie marki w sieci. Inną opcją są adresy generyczne, które odnoszą się do grup produktów, usług czy zjawisk. Możesz skorzystać również ze słów kluczowych dopasowanych do branży, choć obecnie coraz częściej odchodzi się od stosowania fraz.

2. Wybierz odpowiednią końcówkę adresu WWW

Czy wiesz, że na podstawie sufiksów można wyróżnić kilka rodzajów adresów WWW? Są to domeny: krajowe, generyczne (globalne i europejskie), funkcjonalne czy regionalne. Dlatego też przy podejmowaniu decyzji należy wziąć pod uwagę obszar aktywności, lokalizację klientów, rodzaj działalności firmy i własną specjalizację.

Warto pamiętać, że w wyobraźni większości użytkowników funkcjonują przede wszystkim dwie końcówki: .com oraz .pl. Obie budzą duże zaufanie – pierwsza sprawdzi się świetnie, jeśli planujesz działania globalne lub międzynarodowe, a druga ułatwi dostęp do polskich internautów.

3. Daj się zapamiętać, czyli im krótsza domena, tym lepsza

Wybór idealnej nazwy dla strony czy e-sklepu to nie lada wyzwanie. Tutaj pojawia się pytanie, jaka domena może zapewnić Twojej firmie sukces. Z pewnością musi być łatwa do zapamiętania i zapisania, chwytliwa i jednocześnie oryginalna oraz prosta. Warto postawić więc na jednowyrazowy adres internetowy – pamiętaj, że standardem jest 5-25 znaków, a im dłuższa nazwa, tym trudniej zapada w pamięć.

Dlatego, choć warto wyróżnić się na tle konkurencji, to tworząc domenę, musisz zrezygnować ze skomplikowanych haseł o nietypowej czy niejednoznacznej pisowni. Staraj się więc unikać symboli innych niż litery, liczb, polskich znaków czy słów pisanych inaczej niż się je czyta. Poza tym zrezygnuj z nazw, które mogą przypominać lub kojarzyć się z innymi firmami z Twojej branży.

4. Nowa kontra używana, czyli jaką domenę wybrać?

Z pewnością zdajesz sobie sprawę, że budowa i obsługa stron internetowych to trudne zadanie. Prowadzenie witryny na własną rękę będzie wymagać od Ciebie m.in. wykupienia wybranego adresu u odpowiedniego rejestratora domen. Tutaj opcje są dwie – domena może być całkiem nowa lub używana (jeśli jest już zajęta).

  • Wolna domena – wybór adresu, który nie był jeszcze wykorzystywany, zobowiązuje do budowania od zera autorytetu domeny. Nie musisz za to martwić się historią czy linkowym spamem.
  • Używana domena – adres, który ma już swoją historię i prowadzą do niego linki, to dobre rozwiązanie, jeśli charakteryzuje się dużą liczbą odwiedzin, wysokimi parametrami oraz autorytetem.

5. Słowa kluczowe w adresie WWW, czyli wybór domeny a pozycjonowanie

Planujesz nie tylko budowę strony, ale również działania SEO? Musisz więc wiedzieć, że w praktyce można optymalizować każdą domenę internetową. Co ważne, umieszczanie fraz w adresie WWW przestało być dla Google czynnikiem rankingowym. Oznacza to, że bez względu na ranking w wyszukiwarce możemy skorzystać z nazwy, która niekoniecznie stanowi słowa kluczowe, na które pozycjonujemy witrynę czy e-sklep.

Co poza domeną, czyli jak stworzyć stronę internetową?

Wiesz już, jak wybrać nazwę domeny i odpowiednie rozszerzenie. Jednak, aby cieszyć się skuteczną i nowoczesną witryną firmową, musisz zadbać jeszcze o inne elementy tj. atrakcyjny projekt graficzny, wysokiej jakości treści czy sprawny hosting. Dlatego, jeśli:

  • nie znasz się na budowie stron WWW i potrzebujesz pomocy fachowca,
  • chcesz zaoszczędzić pieniądze i czas na rozwój swojego biznesu,
  • szukasz kompleksowej usługi oraz pakietu dopasowanego do Twoich potrzeb,

to skorzystaj z oferty WeNet. Otrzymasz wszystko, czego potrzebujesz, żeby zaistnieć online: od atrakcyjnej i przyjaznej dla użytkowników witryny, przez wsparcie dedykowanego opiekuna, po trzy filary skutecznego serwisu, czyli mobilność, ciągłość i bezpieczeństwo.

Co to oznacza w praktyce? W ramach jednego pakietu zyskujesz stronę internetową zgodną z oczekiwaniami i trendami oraz elastyczny i nowoczesny projekt. Poza tym specjaliści gwarantują indywidualne podejście, ciągłość działania wraz z hostingiem i domeną, nielimitowane zmiany oraz możliwość rozbudowy serwisu w przyszłości.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Wejdź na WeNet.pl i zamów darmową wycenę. Dołącz do 20 000 zadowolonych klientów, których strony internetowe już pracują na sukces firm w sieci.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments